«Πάλι δεν έγραψε καλά…»: βαριέται να διαβάσει ή έχει μαθησιακές δυσκολίες;

«Πάλι δεν έγραψε καλά…»: βαριέται να διαβάσει ή έχει μαθησιακές δυσκολίες;

Η εικόνα ενός παιδιού που επιστρέφει από το σχολείο με χαμηλή βαθμολογία στις εξετάσεις ή με διορθωμένες ασκήσεις γεμάτες κοκκινίλες, είναι οικεία σε πολλούς γονείς. Συχνά, η πρώτη μας σκέψη είναι πως «δεν διάβασε αρκετά» ή ότι «βαριέται να μελετήσει». Πολλές φορές, όμως, η απάντηση δεν είναι τόσο απλοϊκή. Το πρόβλημα του «βαριέμαι» και του «κακού βαθμού», μπορεί να είναι πιο σύνθετο και πιο βαθύ.

Όταν η βαρεμάρα κρύβει κάτι περισσότερο

Η καθημερινότητα ενός παιδιού είναι γεμάτη υποχρεώσεις. Τα σχολικά μαθήματα, οι εξωσχολικές δραστηριότητες και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις απαιτούν από αυτό συνεχή προσπάθεια. Κάποια παιδιά φαίνονται «βαριεστημένα» και απρόθυμα να καθίσουν να διαβάσουν. Ωστόσο, η βαρεμάρα πολλές φορές λειτουργεί ως μηχανισμός άμυνας απέναντι σε μια εσωτερική δυσκολία.

Ένα παιδί που δυσκολεύεται να κατανοήσει το μάθημα ή να οργανώσει τη σκέψη του μπορεί να αποφεύγει τη μελέτη. Η αποφυγή αυτή δεν είναι τεμπελιά, αλλά μια φυσική αντίδραση στο αίσθημα της απογοήτευσης και της αποτυχίας. Οι επαναλαμβανόμενες αποτυχίες μειώνουν την αυτοπεποίθησή του, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο: το παιδί δεν προσπαθεί, αποτυγχάνει, και αυτό ενισχύει την πεποίθηση ότι «δεν μπορεί».

Μαθησιακές δυσκολίες: μια... κρυφή πρόκληση

Ο όρος «μαθησιακές δυσκολίες» αναφέρεται σε έναν ευρύ φάσμα διαφορών στη μάθηση που επηρεάζουν την ικανότητα του ατόμου να κατανοεί, να οργανώνει και να επεξεργάζεται πληροφορίες. Αυτές οι δυσκολίες δεν έχουν καμία σχέση με τη νοημοσύνη του παιδιού, αλλά συνδέονται με τον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλός του.

Οι πιο συνηθισμένες μορφές μαθησιακών δυσκολιών είναι:

  • Δυσλεξία: Επηρεάζει την ικανότητα ανάγνωσης και γραφής, συχνά με αναγραμματισμούς, δυσκολία κατανόησης του κειμένου ή αργή ανάγνωση.
  • Δυσαριθμησία: Δυσκολία στην κατανόηση αριθμών, μαθηματικών εννοιών και πράξεων.
  • Δυσγραφία: Δυσκολία στη γραφή, όπως η κακή οργάνωση του κειμένου, η δυσκολία στη χρήση σωστής γραμματικής ή ακόμα και στη φυσική πράξη της γραφής.
  • ΔΕΠΥ: Πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν επίσης μειωμένη συγκέντρωση, κάτι που μπορεί να συνδέεται με τη ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας). Αυτές οι προκλήσεις καθιστούν ακόμα πιο δύσκολη τη διαδικασία της μάθησης.

Πώς να αναγνωρίσετε αν πρόκειται για μαθησιακές δυσκολίες

Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αναγνώριση των πρώτων ενδείξεων. Ορισμένα σημάδια που μπορεί να υποδεικνύουν μαθησιακές δυσκολίες είναι:

  • Ασυνήθιστα χαμηλή απόδοση στα μαθήματα παρά την προσπάθεια.
  • Δυσκολία στην κατανόηση των οδηγιών ή στη διαχείριση πολλαπλών καθηκόντων.
  • Κακή οργάνωση σε τετράδια, εργασίες ή μελέτη.
  • Δυσκολία συγκέντρωσης για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
  • Αντίσταση στη μελέτη, συχνά συνοδευόμενη από απογοήτευση ή εκρήξεις θυμού.

Εάν παρατηρήσετε τέτοια σημάδια, είναι σημαντικό να δράσετε άμεσα. Μια αξιολόγηση από ειδικό, όπως εκπαιδευτικό ψυχολόγο ή λογοθεραπευτή, μπορεί να δώσει σαφείς απαντήσεις.

Τι μπορείτε να κάνετε ως γονείς

Η κατανόηση και η υποστήριξη είναι τα πρώτα βήματα. Εδώ είναι μερικές πρακτικές προσεγγίσεις:

  • Ακούστε το παιδί σας: Ρωτήστε πώς νιώθει για το σχολείο και τη μελέτη. Συχνά, το άνοιγμα ενός διαλόγου βοηθά να εκφραστούν συναισθήματα και προβληματισμοί.
  • Εστιάστε στα δυνατά του σημεία: Ενθαρρύνετε τα ταλέντα του, είτε είναι η μουσική, τα αθλήματα, ή η δημιουργικότητα. Η αυτοπεποίθηση που χτίζεται σε άλλους τομείς μεταφέρεται και στη μάθηση.
  • Συνεργαστείτε με το σχολείο: Μιλήστε με τους δασκάλους και ζητήστε βοήθεια για την προσαρμογή του τρόπου διδασκαλίας στις ανάγκες του παιδιού.
  • Παρέχετε εργαλεία υποστήριξης: Η τεχνολογία, όπως εφαρμογές και λογισμικό, μπορεί να βοηθήσει στη μάθηση. Υπάρχουν επίσης βιβλία και ασκήσεις ειδικά σχεδιασμένα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
  • Αναζητήστε ειδική βοήθεια: Η εργοθεραπεία, η λογοθεραπεία ή η ψυχολογική υποστήριξη μπορούν να κάνουν τεράστια διαφορά.

Αλλάζοντας τη νοοτροπία μας

Η επιτυχία στη μάθηση δεν μετριέται μόνο με βαθμούς. Το να δείξουμε κατανόηση και να δώσουμε στο παιδί τα σωστά εργαλεία είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να χτίσει μια θετική σχέση με τη γνώση.

Ας θυμόμαστε ότι κάθε παιδί έχει τις δικές του μοναδικές δυνατότητες. Το ζητούμενο δεν είναι να «διορθώσουμε» το παιδί, αλλά να το βοηθήσουμε να κατανοήσει και να αξιοποιήσει τις δυνάμεις του. Δίνοντας χώρο στη διαφορετικότητα, προσφέρουμε στα παιδιά μας την ευκαιρία να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένους και ευτυχισμένους ανθρώπους.

v