Συνέντευξη με την Ήρα Παπακωνσταντίνου, συνδημιουργό του INDAK art lab

Συνέντευξη με την Ήρα Παπακωνσταντίνου, συνδημιουργό του INDAK art lab

Από αριστερά: Εύα Σταυρογιάννη, Ήρα Παπακωνσταντινου, ιδρύτριες του INDAK art lab.

Τι θα λέγατε αν, την ώρα που εσείς ήσασταν στο γραφείο, τα παιδιά σας (5-11 ετών) ανέπτυσσαν σπουδαίες δεξιότητες για τη ζωή, έκαναν νέους φίλους και διασκέδαζαν με την καρδιά τους, και μάλιστα στο INDAK art lab, σε ένα προστατευμένο και άκρως εορταστικό περιβάλλον;

Με αφορμή το Santa' s Workshop Camp που θα λάβει μέρος από τις Δεκεμβρίου έως και 5 Ιανουαρίου, μιλήσαμε με την συνδημιουργό και εμπνεύστρια του INDAK art lab, Ήρα Παπακωνσταντίνου, και μας είπε πολλά και άκρως ενδιαφέροντα!

Μιλήστε μας λίγο για το Santa' s Workshop Camp. Τι έχετε ετοιμάσει και γιατί το συστήνετε σε γονείς με μικρά παιδιά;

Το Santa’s Workshop Camp είναι το χριστουγεννιάτικο εργαστήρι μας, γεμάτο θέατρο, χορό, τραγούδι και άλλες πολλές δημιουργικές δραστηριότητες. Δημιουργούμε μικτές ηλικιακές ομάδες με στόχο τη μείωση του σχολικού εκφοβισμού, επομένως το camp απευθύνεται σε παιδάκια 5-11 ετών.

Κι ο στόχος σας είναι...

Στοχεύουμε στην ενίσχυση της ζώνης σταδιακής ανάπτυξης, επιτρέποντας στο ένα παιδί να συμβάλλει στην εκπαίδευση του άλλου. Θα    μεταμορφωθούμε σε καλικαντζαράκια και θα κατασκευάσουμε παιχνίδια και στολίδια από ανακυκλώσιμα υλικά, θα δημιουργήσουμε παραμυθοπαράσταση για να  την απολαύσει ο Άγιος Βασίλης, θα μοιράσουμε δώρα σε παιδάκια που τα έχουν ανάγκη, θα χορέψουμε και θα τραγουδήσουμε, ώστε να πάρει δύναμη ο Ρούντολφ και να πετάξει και φυσικά θα φτιάξουμε γιορτινά γλυκίσματα! Στο τέλος του Camp αποστέλλουμε μία ταινία μικρού μήκους, ώστε να απολαύσει όλη η οικογένεια μαζί τις Χριστουγεννιάτικες περιπέτειες που έζησαν τα παιδιά στο Εργαστήρι του Άγιου Βασίλη!

Ήταν εύκολο το πέρασμα από την υποκριτική στη διδασκαλία;

Δεν μπορώ να πω ότι το αισθάνομαι σαν κάποιο πέρασμα. Πρόκειται για αλληλένδετα κομμάτια του εαυτού μου και το ένα τροφοδοτεί το άλλο. Από παιδί είτε “βασάνιζα” τους γονείς μου με ατελείωτες αυτοσχέδιες παραστάσεις είτε την αδερφή μου κάνοντάς της μάθημα. Μεγαλώνοντας αντιλαμβάνομαι, ότι αυτή η παιδική περιέργεια που με ωθεί σε συνδυασμό με την ανάγκη μου να φροντίζω, να προσφέρω, να μοιράζομαι, να δημιουργώ κόσμους, να ακούω, να συνδέομαι, να ανήκω και φυσικά να εκφράζω απενοχοποιημένα αυτό που αισθάνομαι είναι κοινός τόπος για την υποκριτική και για τη διδασκαλία. Είναι το έδαφος, πάνω στο οποίο ανθίζουν και οι δύο.

Πώς προέκυψε το Indak Art Lab;

 Το INDAK art lab προέκυψε από την επιθυμία μας να μιλήσουμε για όλα όσα έχουμε πραγματική ανάγκη να πούμε μέσα από τις τέχνες μας ελεύθερα και να δημιουργούμε και να συνδιαμορφώνουμε με ανθρώπους που αγαπούν πραγματικά την τέχνη και σέβονται την ύπαρξη και την ελευθερία του διπλανού τους.

Πώς προσεγγίζετε τα παιδιά που έρχονται στο Indak Art Lab; Τι έχετε να πείτε ένα παιδί 2 ετών και τι σε έναν έφηβο;

Η προσέγγιση ενός εφήβου και ενός δίχρονου παιδιού διαφέρουν λόγω των τεράστιων αναπτυξιακών και γνωστικών διαφορών μεταξύ αυτών των ηλικιακών ομάδων. Οι έφηβοι έχουν τη γνωστική ικανότητα να κατανοούν και να εφαρμόζουν πιο σύνθετες τεχνικές και τους ενθαρρύνουμε να εκφράσουν όλα αυτά τα συναισθήματα και τις σκέψεις που τους κατακλύζουν μέσω της τέχνης. Επιπλέον μπορούν να επωφεληθούν από την εποικοδομητική ανατροφοδότηση και να πειραματιστούν με διαφορετικά μέσα ενισχύοντας την αυτοέκφραση και την δημιουργικότητά τους. Με τους έφηβους εξερευνούμε πιο σύνθετα θέματα και έννοιες, τα οποία προσπαθούμε να προκύπτουν από τις ανησυχίες τους, ώστε να οδηγηθούν σε βαθύτερη και πιο ουσιαστική έκφραση.

Για ένα δίχρονο παιδί, η τέχνη αφορά κυρίως την αισθητηριακή εξερεύνηση. Εστιάζουμε σε δραστηριότητες που τους επιτρέπουν να αγγίζουν, να αισθάνονται και να εξερευνούν διαφορετικές υφές, χρώματα και σχήματα. Τα περιθώρια προσοχής είναι μικρά σε αυτήν την ηλικία, επομένως ενθαρρύνουμε το δημιουργικό παιχνίδι και τη διασκέδαση, χωρίς να προσβλέπουμε σε κάποιο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Τα αφήνουμε να πειραματιστούν και να κάνουν χάος.

Εάν ένα παιδί χάσει το ενδιαφέρον του, δεν πειράζει να προχωρήσει σε μια διαφορετική δραστηριότητα. Τέλος, χρειάζονται άφθονη θετική ενίσχυση και έπαινο για τις προσπάθειες τους και μόνο και όχι για το αν θα καταφέρουν να φτιάξουν την τέλεια κατασκευή, να κάνουν την πιο εντυπωσιακή ζωγραφιά, να εκτελέσουν μία χορευτική φιγούρα ή να συγκινήσουν με την ερμηνεία τους.

Τελικά, τα παιδιά μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο;

Πολύ μεγάλη ευθύνη για ένα παιδί. Τα παιδιά που ζούνε μέσα μας μπορούν να φέρουν θετική αλλαγή στην κοινωνία με την ασπίδα του σώματος ενός ενήλικα. Για να επιτευχθεί αυτό οφείλουμε να δίνουμε στον άνθρωπο από βρέφος το χώρο και το χρόνο που του αναλογεί, ώστε να έρθει σε επαφή με τα συναισθήματα, τις σκέψεις, το σώμα του και να κάνει ένα βήμα πιο κοντά στον αυτοπροσδιορισμό.

Ποια είναι η ευθύνη των παιδιών, λοιπόν; 

Το μόνο που χρειάζεται να κάνουν τα παιδιά είναι να παίζουν και να μαζεύουν μέσω του παιχνιδιού εφόδια για τη ζωή, εφόδια που συντελούν ουσιαστικά στην ψυχική ενδυνάμωση, εξίσου σημαντική με οποιαδήποτε γνώση. Χωρίς αυτή δεν μπορεί να υπάρξει ένας χαρούμενος, ολοκληρωμένος και παραγωγικός ενήλικας, ο οποίος ναι, μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.

Ποια είναι τα επόμενα επαγγελματικά βήματα της Ήρας Παπακωνσταντίνου; 

Μαζί με την Εύα Σταυρογιάννη, σχεδιάζουμε πολλά καινούρια και δημιουργικά workshops και σεμινάρια για όλες τις ηλικίες με εξαιρετικούς συνεργάτες, τα οποία θα ανακοινωθούν από το νέο έτος. Επίσης ετοιμαζόμαστε πυρετωδώς για την παράσταση “Η Τρικυμία-Ο Μαγικός κόσμος του Σαίξπηρ σε Disney νότες” των Mini Performers μας, με την πολύτιμη βοήθεια της Δέσποινας Λαγουδάκη και της Αφροδίτης Ζλατάνου, οι οποίες συντροφεύουν και καθοδηγούν τους μικρούς μας ηθοποιούς στο δημιουργικό τους ταξίδι.

* Όλα τα μαθήματα που τρέχουν αυτή τη στιγμή, αλλά και κάποια άλλα που θα ξεκινήσουν από Γενάρη, μπορείτε να τα βρείτε εδώ.

v