Πώς το χιούμορ βοηθά τα παιδιά να μαθαίνουν καλύτερα

Πώς το χιούμορ βοηθά τα παιδιά να μαθαίνουν καλύτερα

Για κάθε παιδί, η διαδικασία της εκπαίδευσης αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της παιδικής του ηλικίας και δεν υπάρχει λόγος να μην περνά όσο πιο ευχάριστα γίνεται. Άλλωστε, ο αντικειμενικός της στόχος είναι το παιδί να διδαχθεί και να μάθει. Όταν γελούν, τα παιδιά είναι χαρούμενα. Και τα χαρούμενα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα, είτε βρίσκονται στην τάξη με τους συμμαθητές και τη δασκάλα τους είτε στο σπίτι με τους γονείς και τ’ αδέρφια τους.

Η ανατροφή και εκπαίδευση των παιδιών είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση, αλλά φαίνεται πως αποδίδει καλύτερα όταν την εμπλουτίζουμε με τις κατάλληλες δόσεις γέλιου, αφού το χιούμορ:

Μειώνει το άγχος 

Όταν ένα παιδί μπαίνει στη θέση του διδασκόμενου, αρχίζει σταδιακά να νιώθει ότι κρίνεται και, όπως είναι φυσιολογικό, αυτή η αίσθηση του προκαλεί άγχος. Αντίστοιχα δύσκολη για ένα παιδί μπορεί να είναι και η προσαρμογή σε έναν χώρο με άλλα παιδιά που, σε έναν βαθμό, ανταγωνίζονται το ένα το άλλο για τους επαίνους ή την προσοχή των μεγάλων. Η πίεση αυτή μπορεί να δυσκολέψει το παιδί στην προσπάθεια του να συγκεντρωθεί, να κατανοήσει και να συγκρατήσει όσα ακούει.

Το χιούμορ λειτουργεί ως βαλβίδα αποσυμπίεσης για όλους, ενώ ένα καλό αυθόρμητο γέλιο διώχνει τους φόβους και ανακουφίζει το παιδί από τα αρνητικά συναισθήματα.

Ενθαρρύνει τη συμμετοχή 

Κατά την εκπαίδευσή του, το παιδί βρίσκεται συνεχώς αντιμέτωπο με καινούργια πράγματα που δεν έχει τον χρόνο να τα επεξεργαστεί άμεσα. Ένα μάθημα απαιτεί συνήθως τη συμμετοχή των παιδιών που πρέπει να είναι διατεθειμένα να μιλήσουν, να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους και, εν τέλει, να κάνουν και λάθη. Τα παιδιά, όμως, δεν εχουν πάντα τη διάθεση ή την αυτοπεποίθηση να εκφραστούν ανοιχτά και να εκτεθούν μπροστά στους άλλους, Μπορεί, ακόμη, να μην είναι στον χαρακτήρα τους ή να μην ξέρουν πώς να εκφράσουν αυτό που έχουν στο μυαλό τους.

Το χιούμορ έχει τη δύναμη να «ξεκλειδώσει» ένα παιδί και να το βοηθήσει να ενταχθεί και να συμμετάσχει στο μάθημα. Γκρεμίζει το τείχος μεταξύ διδάσκοντος και διδασκόμενου, τονώνει τον ενθουσιασμό του παιδιού και του ανοίγει το δρόμο προς τη μάθηση.  

Διευκολύνει την κοινωνικοποίηση

Ένα παιδί έχει έμφυτη την ανάγκη να κοινωνικοποιηθεί, αλλά πολλές φορές δεν ξέρει πως να πλησιάσει τα άλλα παιδιά ή τι να κάνει όταν εκείνα το πλησιάσουν. Στο πλαίσιο μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας, είναι πολύ σημαντικό για το παιδί να νιώθει άνετα με τους γύρω του, να αισθάνεται ότι είναι μέλος της ομάδας και ότι βρίσκεται ανάμεσα σε φίλους.

Το χιούμορ είναι μια γλώσσα κοινή για μικρούς και μεγάλους και ένας πολύ καλός τρόπος να πλησιάσεις τους ανθρώπους, να προκαλέσεις θετικές εντυπώσεις και να κάνεις φίλους. Προτρέποντας τα παιδιά να αστειευτούν και να γελάσουν μαζί, τους δίνουμε ένα πλαίσιο που τα επιτρέπει να γνωριστούν και να γίνουν μια μεγάλη παρέα που διασκεδάζει και μαθαίνει.

Ενισχύει τη δημιουργικότητα

Πέρα απ’ το εκάστοτε αντικείμενο, η διδασκαλία έχει ως λόγο ύπαρξης το να φέρει στο φως όλες τις δυνατότητες των παιδιών, να «ξυπνήσει» τα ταλέντα τους και να βάλει το μυαλό τους να δουλέψει εποικοδομητικά. Σε ένα τυπικό μαθησιακό περιβάλλον, το παιδί μαθαίνει πολλά χρήσιμα πράγματα, αλλά αν είναι άκαμπτο, δεν βρίσκει χώρο να «σπάσει» τους κανόνες και να νιώσει ελεύθερο να δοκιμάσει κάτι νέο.

Το χιούμορ μπορεί να δώσει το έναυσμα για την έξοδο από το αυστηρό πλαίσιο και να δημιουργήσει ευχάριστα και απροσδόκητα ερεθίσματα. Πυροδοτεί έτσι την εφευρετικότητα, επιτρέπει στο παιδί να εξερευνήσει τη δημιουργική του πλευρά και βάζει τη φαντασία στην εξίσωση της εκπαίδευσης.

Κάνει το μαθησιακό περιβάλλον ευχάριστο για όλους

Για να αποδώσει καρπούς και να ωφελήσει τα παιδιά, η εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να λαμβάνει χώρα σε ένα περιβάλλον ήρεμο και εποικοδομητικό. Σε έναν χώρο με πολλά παιδιά, που το κάθε ένα απο αυτά έχει διαφορετικές ανησυχίες, αντοχές και ανάγκες, είναι πολύ εύκολο να δημιουργηθούν εντάσεις, αντιπερισπασμοί και συνθήκες που δεν ευνοούν τη μάθηση. Μια τέτοια εξέλιξη δεν δυσκολεύει μόνο τη δουλειά του δασκάλου, αλλά τον επιφορτίζει με επιπλέον ευθύνες και εντείνει το άγχος του.

Το χιούμορ είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να αλλάζει κανείς τους ρυθμούς, να εκτονώνει δύσκολες καταστάσεις και να παράσχει ένα ευχάριστο διάλειμμα όποτε το κρίνει απαραίτητο. Το γέλιο είναι μια διαδικασία απελευθερωτική, ειδικά για τα παιδιά. Όταν γίνει καθιερωμένο μέρος του μαθήματος, η προσμονή του και μόνο φτάνει να κρατήσει το ηθικό ψηλά και το κλίμα ευχάριστο.

v