Δασκάλα Μοντεσσόρι: κάνει καλό στα παιδιά να παίζουν έξω ό,τι καιρό κι αν κάνει

Δασκάλα Μοντεσσόρι: κάνει καλό στα παιδιά να παίζουν έξω ό,τι καιρό κι αν κάνει

Ακόμα και αν δεν είχαμε περάσει τις απανωτές καραντίνες, τα παιδιά μας θα λαχταρούσαν να βγαίνουμε έξω απ’ το σπίτι όσο πιο συχνά γίνεται. Πόσο μάλλον τώρα, που έχει προηγηθεί όλη αυτή η περίοδος του εγκλεισμού. Πέρα από τη λαχτάρα των παιδιών, όμως, το παιχνίδι ή το μάθημα σε εξωτερικούς χώρους μόνο καλό μπορεί να κάνει στην ψυχή και την ανάπτυξή τους, όπως επιβεβαιώνει και μια δασκάλα Μοντεσσόρι που περιλαμβάνει αρκετές «εξόδους» στο καθημερινό πρόγραμμα των μαθητών της.

Μια συνηθισμένη σκηνή στην τάξη μου, κάθε που αρχίζει η σχολική χρονιά, είναι να βλέπω κάποιο παιδί που δεν μπορεί να συγκεντρωθεί με τίποτα στον πίνακα επειδή το μυαλό του τρέχει κάπου αλλού. Δεν είναι απρόσεχτο ούτε αδιάφορο, απλώς περίεργο, ενθουσιώδες και γεμάτο ενέργεια.

Τότε, το παίρνω παραδίπλα και ρωτάω αν θα ήθελε να συνεχίσει το μάθημα στην τάξη που έχουμε στην αυλή. Η απάντηση είναι πάντα η ίδια: ένα δυνατό, χαρούμενο «ΝΑΙ!»

Φοράει το μπουφανάκι του και βγαίνει έξω για κάποια άλλη δραστηριότητα (κηπουρική π.χ.). Το χαζεύω από μακριά και μου μοιάζει λες και απελευθερώθηκε. Κάποιοι θα έλεγαν ότι του έκανα το χατίρι. Εγώ λέω ότι μόλις του έδωσα τις βάσεις για να αναπτυχθεί σωστά.

Γιατί το ελεύθερο παιχνίδι και η ελεύθερη μάθηση βοηθούν ένα παιδί να εξελιχθεί και να κατακτήσει νέες γνώσεις πιο πολύ από οποιαδήποτε τάξη, με τα όρια, τους κανονες και τους περιορισμούς της.

Όπως έλεγε και η Μαρία Μοντεσσόρι, τα παιδιά είναι πολύ πιο δυνατά απ’ όσο νομίζουμε, αλλά πρέπει να τους δώσουμε τον χώρο και την ελευθερία να μας το αποδείξουν.

Πέρα από αυτό, παίζοντας κάτω απ’ τον ήλιο, τα παιδιά νιώθουν χαρούμενα και λιγότερο πιεσμένα από ότι στους τέσσερις τοιχους της τάξης. Ξέρουμε πλέον, από έρευνες που έχουν γίνει, πως τα παιδιά που είχαν από μικρά ελεύθερη πρόσβαση σε εξωτερικούς χώρους και χώρους πρασίνου, είχαν λιγότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν ψυχολογικά προβλήματα αργότερα στη ζωή τους.

Επιπλέον, το παιχνίδι στη φύση, ό,τι καιρό και αν κάνει, ενισχύει την σωματική ανάπτυξη των παιδιών – πολύ περισσότερο από τους διάφορους κλειστούς παιδότοπους – αλλά και την γενικότερη υγεία τους.

Ταυτόχρονα, η ελευθερία κινήσεων και επιλογών που παρέχει ένας ανοιχτός εξωτερικός χώρος, βοηθά τα παιδιά να ξεσκάσουν και να εκτονωθούν, καθώς και να γίνουν πιο κοινωνικά και συνεργάσιμα. Όταν προηγείται του μαθήματος, μάλιστα, το παιχνίδι στην αυλή επιτρέπει στα παιδιά να συγκεντρωθούν καλύτερα στην τάξη.

Το βλέπω κι εγώ, όταν τα παιδιά που στέλνω έξω να ασχοληθούν με κάτι άλλο επιστρέφουν στην τάξη μου. Είναι πιο ήρεμα και νιώθουν πολύ πιο άνετα με την παρακολούθηση του μαθήματος από ότι πριν.

Γι’ αυτό κι εγώ, ως εκπαιδευτικός και ως γονιός, δίνω την ίδια απάντηση σε κάθε πρόκληση που αντιμετωπίζω με τα παιδιά: πάμε έξω να ξεσκάσουμε!

Πηγή: insider.com

v