Ενθαρρύνουμε το παιδί... να βοηθήσει τον εαυτό του
«Από κάποιο σημείο και μετά», έλεγε η Μαρία Μοντεσσόρι, «κάθε βοήθεια που δίνουμε στο παιδί είναι ένα εμπόδιο στην παραιτέρω εξέλιξή του». Κανένα παιδί δεν γνωρίζει από μόνο του το πώς πρέπει να διαβάσει για να έχει το καλύτερο αποτέλεσμα. Αυτό, όμως, είναι κάτι που θα πρέπει να ανακαλύψει μόνο του γιατί η «συνταγή» δεν είναι η ίδια για όλα τα παιδιά. Δική μας δουλειά είναι να το κατευθύνουμε στον στόχο – τον τρόπο θα τον βρει εκείνο.
Του αφήνουμε χώρο για λάθη
Η δρόμος προς τη μάθηση δεν είναι στρωμένος μόνο με επιτυχίες αλλά και με αποτυχίες. Μάλιστα, τα λάθη είναι εκείνα που βοηθούν ένα παιδί να χαρτογραφήσει τη σωστή πορεία προς την ακαδημαϊκή του πρόοδο. Αντί, λοιπόν, να «προλαβαίνουμε» τα λάθη τους και να κατευθύνουμε το διάβασμά τους, είναι πιο εποικοδομητικό να αφήνουμε τα παιδιά να πέφτουν στις όποιες λακούβες και να ξεκινούν τη διαδρομή τους από την αρχή.
Δημιουργούμε ένα περιβάλλον χωρίς αντιπερισπασμούς
Σε κάθε περίπτωση, για να διαβάσει σωστά ένα παιδί – να κάνει τις εργασίες του ή να προετοιμαστεί για τα επόμενα μαθήματα – χρειάζεται ένα περιβάλλον που παραπέμπει σε βιβλιοθήκη περισσότερο παρά σε παιδότοπο. Με λίγα λόγια, δεν πρέπει να υπάρχει τίποτα που μπορεί να του αποσπάσει την προσοχή και να οδηγήσει το μυαλό του στο παιχνίδι. Οπότε, τηλεόραση και κάθε λογής οθόνες πρέπει να είναι κλειστές.
Και μια θέση εργασίας χωρίς χάος
Ταυτόχρονα, και πέρα απ’ τον τρόπο που δουλεύει ο καθένας, το διάβασμα είναι κάτι που απαιτεί μια μίνιμουμ οργάνωση. Καλό είναι, λοιπόν, το παιδί να έχει έναν χώρο που είναι αφιερωμένος στις ακαδημαϊκές του υποχρεώσεις. Ένα γραφείο δηλαδή, όπου μπορεί να βρει ανά πάσα στιγμή ό,τι χρειάζεται για το διάβασμά του, ακόμα και αν χρειαστεί να διακόψει και να συνεχίσει αργότερα (μετά το φαγητό π.χ.).
Του δίνουμε παραδείγματα απ’ τον πραγματικό κόσμο
Ειδικά τα πρώτα χρόνια στο σχολείο, το παιδί μαθαίνει τον κόσμο από μια πιο ακαδημαϊκή οπτική – λαμβάνει πλεον εξηγήσεις για όσα έχει ανακαλύψει μέχρι σήμερα. Μια καλή βοήθεια σ’ αυτό, είναι να του δίνουμε επιπλέον ερεθίσματα και παραδειγματα από τον πραγματικό κόσμο – από τη φύση, για παράδειγμα. Μια κυριακάτικη εκδρομή μπορεί άνετα να γίνει αφορμή για να εμπεδώσει οσα έχει διδαχθεί πρόσφατα στους τέσσερις τοίχους της σχολικής τάξης.