«Ήταν πολύ ζόρικη η χρονιά που μας πέρασε και τα δύσκολα δεν έχουν τελειώσει...
Παρ’ όλ’ αυτά, κάνοντας έναν πρώτο απολογισμό, μπορώ να πω ότι στο σπίτι μας τα πήγαμε μια χαρά με όλα αυτά τα πρωτόγνωρα προβλήματα που κληθήκαμε να λύσουμε για να συνεχίσουμε όπως-όπως τη ζωή μας εν μέσω πανδημίας.
Δεν τσακωθήκαμε περισσότερες φορές από πριν – δεν τσακωνόμαστε συχνά – με τον άντρα μου που εργάζεται στο σπίτι, δεν μας τρέλαναν τα παιδιά που κλείστηκαν κι αυτά στους τέσσερις τοίχους και δεν πέσαμε σε κατάθλιψη επειδή ο προσωπικός μας χώρος συρρικνώθηκε και οι έξοδοι απ’ το σπίτι ήταν περιορισμένες.
Ποιο είναι το μυστικό μας;
Βασικά, όντας διαβασμένη λόγω των παιδιών, χρησιμοποίησα κάποιες από τις αρχές της μεθόδου Μοντεσσόρι που, εκτός από την εκπαίδευση, είναι πολύ χρήσιμες και στη διαχείριση όλης της οικογένειας. Ειδικά σε τόσο εξαιρετικές συνθήκες όπως οι τωρινές, που όλοι καναμε τα πάντα μέσα στον ίδιο χώρο.
Μάθημα όλοι μαζί
Για τις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης, τα τρία παιδιά μας χρειάστηκαν πολλές φορές βοήθεια είτε με τεχνικά θέματα είτε με τα μαθήματά τους. Το θέμα είναι ότι εμείς δεν μπορούσαμε να τα βοηθήσουμε λόγω δουλειάς. Έτσι, ενθαρρύναμε τη συνεργασία μεταξύ τους, σαν μία τάξη, κάτι που αναρωτιόμασταν ειλικρινά αν θα έχει αποτέλεσμα ή θα τσακωθούν στα πρώτα 5 λεπτά.
Τελικά, τα πήγαν περίφημα. Τα μεγαλύτερα βοήθησαν τα μικρότερα με τα μαθήματά τους και ο γιος μας βοήθησε τις μικρές του αδερφές με τα λάπτοπ τους, όποτε είχαν πρόβλημα.
Πρακτικές δεξιότητες
Η Μοντεσσόρι καλά τα λέει, αλλά υπό κανονικές συνθήκες δεν είναι εύκολο να βάλεις τα παιδιά να κάνουν δουλειές του σπιτιού – ειδικά τα μεγαλύτερα που δεν είναι ποτέ στο σπίτι όταν καίγεσαι.
Μέσα στην καραντίνα, όμως, βρήκα ευκαιρία να προωθήσω την ιδέα του να βοηθάμε όλοι στο σπίτι “για να μην είναι πάντα κουρασμένοι ο μπαμπάς και η μαμά”. Έκανα ένα πρόγραμμα με τις κατάλληλες δουλειές για τα μικρά και όχι μόνο τα πήγαν τέλεια, αλλά το χάρηκαν κιόλας που συμμετείχαν στην καθημερινότητά μας.
Ο δάσκαλος καθοδηγεί μόνο
Για να πετύχει όλο αυτό, βέβαια, έπρεπε να το μεθοδεύσω εγώ. Όχι να το επιβάλλω με την όποια “εξουσία” έχω ως μάνα, αλλά να καθοδηγήσω τα παιδιά (και τον άντρα μου) χωρίς να αγνοήσω τις επιθυμίες και τις προτιμήσεις τους. Είναι σημαντικό στη μέθοδο Μοντεσσόρι, ο δάσκαλος να μην είναι απόλυτος, αλλά να παρατηρεί και να προσαρμόζεται.
Έκανα, λοιπόν, το πρόγραμμά μας ευέλικτο ώστε να το αλλάζω ανάλογα με τη διάθεση και τις ανάγκες μας και όλα κύλισαν μια χαρά, ενώ τα παιδιά απόκτησαν μερικές νέες πολύ σημαντικές δεξιότητες – πλέον μαγειρεύουν κανονικά.
Ειρηνική επίλυση διαφορών
Είναι αλήθεια ότι ο εγκλεισμός έφερε λίγη γκρίνια και σε μας και κάποιες φορές τα νεύρα στο σπίτι ήταν τόσο τεταμένα που νόμιζες θα σκάσουμε όλοι μας.Δύσκολη κατάσταση, σίγουρα, αλλά εγώ την είδα σαν ευκαιρία να διδάξω στα παιδιά την αξία της ψύχραιμης αντιμετώπισης και της ειρηνικής επίλυσης των όποιων διαφορών μας.
Με μεγάλη μου χαρά, διαπίστωσα ότι τα παιδιά είχαν όλη την καλή διάθεση να μάθυν να διαχειρίζονται τον θυμό και την έντασή τους. Ακόμα μια δεξιότητα που θα τους φανεί χρήσιμη στη ζωή τους μετά την πανδημία.
Κάπως έτσι, ο καιρός κύλισε και η οικογένειά μας κέρδισε δέθηκε ακόμα περισσότερο, ενώ τα παιδιά έμαθαν πολλά και σημαντικά μαθήματα και μάλιστα, διά ζώσης που είναι και καλύτερα.»