Τηλεκπαίδευση: πώς να βοηθήσουμε το παιδί να συγκεντρωθεί στο μάθημα

Τηλεκπαίδευση: πώς να βοηθήσουμε το παιδί να συγκεντρωθεί στο μάθημα

Με τα γυμνάσια και τα λύκεια να λειτουργούν μέσω διαδικτύου και τα δημοτικά να είναι στα πρόθυρα κλεισίματος, φαίνεται ότι η φετινή σχολική χρονιά εξαρτάται απόλυτα απ’ την επιτυχία της τηλεκπαίδευσης. Ένας σημαντικός παράγοντας για να αποδώσει καρπούς αυτή η νέα συνθήκη είναι και η συγκέντρωση των παιδιών, αλλά όσο βρίσκονται μακριά απ’ το περιβάλλον της τάξης δεν είναι καθόλου εύκολο να αφιερώσουν όλη την προσοχή τους στο μάθημα.

Γι’ αυτό, καλό είνα να βάζουμε κι εμείς ένα χεράκι, δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες κι εξασφαλίζοντάς τους τη στοιχειώδη ηρεμία.

Μάθημα σε γραφείο και όχι στο κρεβάτι

Για να είναι ένα παιδι συγκεντρωμένο στο μάθημα, καλό είναι η θέση απ’ όπου το παρακολουθεί να ομοιάζει όσο γίνεται εκείνη της τάξης. Να κάθεται δηλαδή στο γραφείο του ή σε κάποιο τραπέζι και όχι ξαπλωμένο στο κρεβάτι ή τον καναπέ, όπως όταν χαζεύει στο τάμπλετ ή παρακολουθεί τηλεόραση. Έτσι, θα βρεθεί ευκολότερα σε μια σχετική εγρήγορση και σωματικά (δεν θα αποκοιμηθεί) και πνευματικά.

Ντύσιμο κανονικό και όχι πιτζάμες

Επειδή η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης είναι σαν να πηγαίνει το παιδί σχολείο καθημερινά, είναι σημαντικό να την αντιμετωπίζει έτσι και το ίδιο το παιδί για να μην νιώσει σταδιακά ότι ζει ένα αιώνιο σαββατοκύριακο. Με λίγα λόγια, πρέπει να διατηρήσει τη ρουτίνα του: να σηκώνεται το πρωί, να ντύνεται κανονικά και να παίρνει το πρωινό του λες και θα έφευγε απ’ το σπίτι για να βρεθεί στο σχολείο μέχρι το μεσημέρι ή το απόγευμα.

Χυμός και κολατσιό, μόνο στο διάλειμμα

Εντάξει, για μας τις μαμάδες δεν είναι εύκολο να έχουμε το παιδί μας στο σπίτι και να μην προσπαθήσουμε να εξασφαλίσουμε ότι θα φάει όπως πρέπει κι όχι τις βλακείες του κυλικείου. Και φυσικά, είναι καλό να πίνει χυμό και να τρώει φρουτάκι κατά τη διάρκεια της ημέρας – και σπιτικό μεσημεριανό σε κανονική ώρα – αλλά όχι την ώρα του μαθήματος. Αν θέλουμε το παιδί να είναι συγκεντρωμένο, πρέπει να εναρμονιστούμε κι εμείς με το πρόγραμμά του. 

Διακριτικότητα και ελάχιστη δυνατή φασαρία

Και μιας και το αναφέραμε, εναρμονισμός σημαίνει ότι σεβόμαστε απόλυτα τη διαδικασία και προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που δεν αποσπά την προσοχή του παιδιού απ’ το μάθημα. Τσεκάρουμε, βέβαια, αν το παιδί παρακολουθεί, αλλά το κάνουμε διακριτικά χωρίς να στεκόμαστε πάνω απ’ το κεφάλι του. Ταυτόχρονα, δεν κάνουμε θορυβώδεις δουλειές, όπως για παράδειγμα, να βάζουμε ηλεκτρική σκούπα σ’ όλο το σπίτι. 

Διάλειμμα μακριά απ’ το λάπτοπ

Μπορεί να είναι για καλό, αλλά, όπως και να το κάνουμε, η πολύωρη ενασχόληση με μια οθόνη μπορεί να κουράσει το παιδί, σωματικά και πνευματικά. Όπως άλλωστε και το διά ζώσης μάθημα, γι’ αυτό υπάρχουν και τα διαλείμματα. Φροντίζουμε, λοιπόν, όταν έχει διάλειμμα το παιδί να να ξεκουράζεται με κάποιον τρόπο. Να μην κάθεται, δηλαδή, στον υπολογιστή για να χαζέψει στο ίντερνετ αντί να σηκωθεί για να φάει κάτι και να ξεμουδιάσει.

v