Το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων θα βοηθήσει ή θα μας κοστίσει περισσότερο;

Το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων θα βοηθήσει ή θα μας κοστίσει περισσότερο;

Ο Πρωθυπουργός, στο  χθεσινό του διάγγελμα, ανακοίνωσε την σταδιακή επιστροφή των μαθητών στις σχολικές αίθουσες: στις 4 Μαΐου ανοίγουν οι πόρτες για τους μαθητές του Λυκείου, ενώ θα ακολουθήσουν μία εβδομάδα αργότερα και οι μαθητές του Γυμνασίου. Τα παιδιά του δημοτικού, πάλι, ενδέχεται να επιστρέψουν στα θρανία την 1η Ιουνίου, δηλαδή λίγο πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς. 

Κι ενώ αρκετοί μικροί μαθητές ανυπομονούν να ξαναδούν τους φίλους τους και να παίξουν στο προαύλιο του σχολείου, οι γονείς είμαστε διχασμένοι και ανήσυχοι. Από τη μία θέλουμε να γυρίσουν τα παιδιά μας στο σχολείο και να καλύψουν όσο γίνεται τα μαθησιακά κενά που δημιουργήθηκαν, ενώ παράλληλα ανησυχούμε για την υγεία τους και την εκ νέου εξάπλωση της πανδημίας.

Ωστόσο, σε αυτήν την εσωτερική διαμάχη, δεν υπάρχει νικητής και ηττημένος, ούτε σωστό και λάθος. Τα επιχειρήματα και των δύο πλευρών είναι ισχυρά και ευσταθούν.

Γιατί θα μας κοστίσει το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων

Δεν θέλουμε να αρρωστήσουν τα παιδιά μας..

Το πρώτο και κύριο επιχείρημα, το οποίο θα μπορούσε να μηδενίσει και όλα τα υπόλοιπα που ακολουθούν, είναι η υγεία των παιδιών μας. Έπειτα από τον κόπο που κάναμε να μείνουμε μακριά από τον κορονοϊό, κανένας γονιός δεν θα ήθελε να νοσήσει το παιδί ή κατ’ επέκταση κάποιο άλλο μέλος της οικογένειάς του. 

… ή να εξαπλωθεί ο ιός

Και φυσικά, αν εξετάσουμε το θέμα από τη σκοπιά του ενεργού και υπεύθυνου πολίτη, δεν θα θέλαμε με τίποτα να εξαπλωθεί η πανδημία στην Ελλάδα, να επιτρέψουμε σε ένα ενδεχόμενο lockdown η να θρηνήσουμε περισσότερα θέματα. 

Είναι πολύ δύσκολο για τα μικρά παιδιά να κρατήσουν τους νέους κανόνες

Όση καλή πρόθεση κι αν έχουν ή όσο κι αν έχουν αντιληφθεί και συνειδητοποιήσει την κατάσταση, είναι σχεδόν αδύνατο για τα μικρά παιδιά να κρατήσουν τις αποστάσεις ασφαλείας, να μην ξεχνάνε να πλένουν τα χέρια τους ή να μην παρασυρθούν και να δοκιμάσουν το κολατσιό του συμμαθητή τους. Η εξάπλωση του ιού, λοιπόν, είναι σχεδόν βέβαιη στην περίπτωση που έστω και ένα παιδί στην τάξη έχει τον ιό. 

Και να χάσουν μερικά μαθήματα ακόμα, δεν έγινε και τίποτα

Δεδομένου του ότι μιλάμε για παιδιά του δημοτικού, που η ύλη της μιας χρονιάς επαναλαμβάνεται και διανθίζεται την επόμενη, σίγουρα δεν είναι και μεγάλο το κακό αν χάσουν μερικά μαθήματα ακόμα. Ωστόσο, δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες, ούτε και πρέπει να είμαστε τόσο απόλυτοι σε αυτό το επιχείρημα. Το γιατί θα το εξηγήσουμε πιο κάτω...

Γιατί θα βοηθήσει το άνοιγμα των σχολείων

Οι γονείς που εργάζονται θα επιστρέψουν στο παλιό τους πρόγραμμα

Δεν είναι λίγοι οι γονείς που εργάζονται και που είχαν φτιάξει το πρόγραμμά τους σύμφωνα τις δραστηριότητες του παιδιού. Το να θέλουν να επιστρέψουν στην προηγούμενη καθημερινότητα, λοιπόν, δεν έχει τίποτα το επιλήψιμο. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν αγαπάνε τα παιδιά τους ή πως θέλουν να τα ξεφορτωθούν (όπως τους κατηγορούν κάποιοι), αλλά ότι η ζωή ολόκληρης της οικογένειας θα είναι πιο εύκολη και ισορροπημένη.

Θα καλυφθούν (όσο γίνεται) τα μαθησιακά κενά των μαθητών

Πριν προλάβετε να φέρετε το επιχείρημα «δεν θα πάθουν τίποτα αν μείνουν πίσω στα μαθηματικά», σκεφτείτε πόσο δύσκολη θα είναι για τους πιο αδύναμους μαθητές που δυσκολεύονται να διαβάσουν στο σπίτι ή για τις οικογένειες με περιορισμένη πρόσβαση στο διαδίκτυο ή σε φροντιστήρια η επόμενη χρονιά. Ή ακόμα καλύτερα, σκεφτείτε ένα παιδί που βρίσκεται στην τελευταία τάξη του δημοτικού όπου μπαίνουν οι βάσεις και τα θεμέλια για το γυμνάσιο και πόσο θα δυσκολευτεί να προσαρμοστεί του χρόνου στην Α΄τάξη του γυμνασίου. Γιατί καλώς ή κακώς, η τηλεκπαίδευση και η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν είναι ποτέ η ίδια με τη διαζώσης. 

Τα παιδιά θα ξαναμπούν, έστω και για 1 μήνα, σε πρόγραμμα

Τα παιδιά μας κάθονται στο σπίτι ήδη έναν μήνα και, αν τα σχολεία ανοίξουν την 1η Ιουνίου, θα έχουν μείνει σπίτι 2 ολόκληρους μήνες! Εάν πάλι δεν ανοίξουν καθόλου και επιστρέψουν στο σχολείου στις αρχές Σεπτέμβρη, θα τους είναι πολύ δύσκολο, έπειτα από 5μηνη αποχή, να συνηθίσουν και να προσαρμοστούν στο σχολικό περιβάλλον. 

Θα τονωθεί η ψυχολογία τους

Εκτός από το ότι θα ξεκινήσουν να βγαίνουν καθημερινά από το σπίτι, να βλέπουν τους φίλους και τη δασκάλα τους και να κοινωνικοποιούνται, είναι πολύ σημαντικό για την ψυχολογία και την αυτοπεποίθησή τους να συμμετέχουν ενεργά και διαδραστικά στα μαθήματα. Το σχολείο δεν προσφέρει μόνο στείρες γνώσεις αλλά και βιωματικές εμπειρίες που συμβάλλουν στην ολοκληρωμένη διαμόρφωση του παιδικού χαρακτήρα. 

Εν κατακλείδι...

Το άνοιγμα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμα και δεν κανείς δεν είναι σίγουρος για το τι μέλλει γενέσθαι. Όπως και να'χει, ευχόμαστε σε όλους τους μαθητές και τους γονείς να είναι πρώτα απ' όλα γεροί και υγιείς, και όλα τα υπόλοιπα θα γίνουν στην ώρα τους. 

 

v