Τι κερδίζει το παιδί
Το παιδί δέχεται απλές οδηγίες για να σχεδιάσει, να ζωγραφίσει κάτι ή να λύσει μικρούς γρίφους -όλα εντός των δυνατοτήτων του. Η διαδικασία έχει τριπλή αξία. Πρώτον του δίνει ικανοποίηση το ότι μπορεί να εκτελέσει αυτό που του ζητήθηκε, δεύτερον νιώθει ότι μαθαίνει να ανταποκρίνεται σε ζητούμενα, κάτι που μοιάζει αρκετά με τις πρώτες δοκιμασίες που θα αντιμετωπίσει στο κανονικό σχολείο, και τρίτον χρησιμοποιεί το μυαλό του και την αισθητική του. Πέρα από αυτά, όμως, είναι σημαντικό ότι το παιδί μας μαθαίνει και συνηθίζει να περνάει ευχάριστα τον χρόνο του απασχολούμενο με βιβλία που τις περισσότερες φορές έχει επιλέξει μόνο του.
Πώς θα επιλέξουμε ένα τέτοιο βιβλίο;
Περισσότερο ακόμη από την επιλογή της έκδοσης με την καλύτερη αισθητική και τα πιο ενδιαφέροντα και ίσως περίπλοκα σχέδια έχει σημασία η επιλογή του σωστού ηλικιακά βιβλίου για το παιδί. Ίσως, ξεφυλλίζοντας τις εκδόσεις αυτές, να θεωρήσετε ότι απευθύνονται σε μικρότερα παιδιά από ό,τι γράφουν στο εξώφυλλο. Ίσως μάλιστα να σκεφτείτε ότι το δικό σας παιδί είναι πιο προχωρημένο. Μην ενδώσετε στον πειρασμό να του πάρετε ένα τέτοιο βιβλίο για μεγαλύτερη ηλικία. Το σημαντικό είναι το παιδί να αγαπήσει το ότι λύνει μόνο τους τις εκπαιδευτικές/ καλλιτεχνικές αυτές «ασκήσεις» και όχι να βαθμολογηθεί σε ένα αόρατο βαθμολόγιο.
Προτάσεις
Προτάσεις εκπαιδευτικών βιβλίων υπάρχουν πάρα πολλές. Μια επίσκεψη σε ένα κεντρικό βιβλιοπωλείο - καλύτερο από την ηλεκτρονική αναζήτηση, γιατί χρειάζεται αρκετό ξεφύλλισμα- θα σας κάνει να διαλέξετε τα αντίστοιχα με τη δική σας αισθητική και κυρίως τα αντίστοιχα με τα ενδιαφέροντα του... ενδιαφερόμενου. Αν δεν ακούσετε τις σειρήνες διάσημων τηλεοπτικών ηρώων που δανείζουν τη δόξα τους σε αρκετές από αυτές τις σειρές, ίσως καταλήξετε σε κάποιες αρτιότατες αισθητικά εκδόσεις όπως το «Μουντζουρώνω, σχεδιάζω, χρωματίζω» ή το «Διακοπές! Ψάχνω, βρίσκω, χρωματίζω τα πιο απίθανα πράγματα» των εκδόσεων Πατάκη. Και τα δύο βιβλία ενισχύουν τη δημιουργικότητα και την έκφραση των παιδιών με καταπληκτική αισθητική και πρωτότυπες ιδέες. Είναι αγαπημένη επιλογή και τη συστήνουμε ανεπιφύλακτα.
Πολύ καλή επιλογή είναι, επίσης, και η σειρά «Διακοπές με τη Λέσχη του Μίκυ Μάους», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, και απευθύνεται σε παιδιά που τελείωσαν το νηπιαγωγείο, ή σε παιδιά που μόλις θα το ξεκινήσουν, αλλά και σε παιδιά που τελείωσαν τις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Η συγκεκριμένη σειρά περιλαμβάνει δομημένες δραστηριότητες, πάντα με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο, και φέρνει σε επαφή τα παιδιά με παιδαγωγικές έννοιες όπως, πρώτη γραφή, πρώτη ανάγνωση, πρώτες μαθηματικές έννοιες. Είναι, ωστόσο, εποχή που τέτοιες εκδόσεις βγαίνουν κάθε εβδομάδα. Όπως είπαμε, μια επί τόπου επίσκεψη θα σας επιτρέψει να καταλάβετε καλύτερα τι ψάχνετε.
Μπορώ να αφήσω το παιδί μόνο του με ένα τέτοιο βιβλίο;
Αν και στην αρχή θα χρειαστεί τη βοήθεια ενός ενήλικα -στην περίπτωση των παιδιών που δεν ξέρουν να διαβάζουν μόνα του- που θα του διαβάζει/εξηγεί τι πρέπει να κάνει (π.χ. να ενώσει τις τελείες, να βρει τα κατάλληλα αυτοκόλλητα ή να μετρήσει πόσοι φίλοι του Μίκυ Μάους κολυμπούν στη λίμνη), θα δείτε ότι ύστερα από λίγες ώρες ενασχόλησης η συμβολή ενός μεγάλου θα είναι όλο και λιγότερο αναγκαία. Φυσικά, όπως ισχύει πάντα με τα παιδιά, όσο περισσότερο ασχολούμαστε προσωπικά τόσο καλύτερο είναι το αποτέλεσμα και ένα εκπαιδευτικό βιβλίο δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση σε έναν τέτοιο κανόνα.
Ηλικίες
Όλες οι σειρές αυτών των εκπαιδευτικών- δημιουργικών βιβλίων δραστηριοτήτων, απευθύνονται σε παιδιά από την προσχολική ηλικία έως και τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού. Οι περισσότερες από αυτές, μάλιστα, ουσιαστικά επαναλαμβάνουν τη σχολική ύλη του νηπιαγωγείου και του δημοτικού, καλλιεργώντας δεξιότητες και την κριτική ικανότητα των παιδιών, χωρίς σε καμία περίπτωση βέβαια να νιώθουν τα παιδιά ότι κρατούν στα χέρια τους ένα σχολικό βιβλίο!