Ερώτηση:
Καλησπέρα, Ήθελα να ρωτήσω με ποιο τρόπο θα μπορούσα να βελτιώσω τη συγκέντρωση της δεκάχρονης κόρης μου. Ενώ σε γενικές γραμμές είναι καλή μαθήτρια, καταναλώνει όλο τον ελεύθερο χρόνο της μπροστά στα σχολικά βιβλία χωρίς ουσιαστικά να συγκεντρώνεται. Παρ'όλο που της επισημαίνουμε πόσο λάθος είναι αυτό, δεν μπορούμε να σκεφτούμε κάποια τακτική για να τη βοηθήσουμε. Έχετε να προτείνετε κάτι; Ευχαριστώ εκ των προτέρων.Απάντηση:
Η συγκέντρωση συνδέεται με το επίπεδο εγρήγορσής μας. Όταν παρακολουθούμε τηλεόραση δεν είμαστε σε εγρήγορση. Αντίθετα, είμαστε, όταν γράφουμε εξετάσεις, ή παίζουμε ένα παιχνίδι δράσης στον υπολογιστή. Όσο πιο υψηλό το επίπεδο εγρήγορσης, τόσο πιο καλά συγκεντρωνόμαστε, και κατά συνέπεια έχουμε και καλύτερη απόδοση.
Η αποτελεσματική μελέτη προϋποθέτει λοιπόν να είναι το παιδί σε εγρήγορση.
Βοηθά ιδιαίτερα η καλή οργάνωση: σημειώνουμε σε ένα χαρτί μαζί με το παιδί τα μαθήματα που έχει να μελετήσει, φτιάχνουμε ένα πλάνο, με ποιο θα ξεκινήσει και πώς θα συνεχίσει, και κάθε φορά που τελειώνει ένα μάθημα το διαγράφουμε.
Ένα κόλπο που βοηθά στο να ενεργοποιηθεί ένα παιδί είναι η μελέτη με χρονόμετρο ή ρολόι. Για μικρά παιδιά βοηθά περισσότερο το χρονόμετρο με κουδούνι: δίνουμε στο παιδί 15 λεπτά ή όσο χρόνο θεωρούμε ότι χρειάζεται για να διαβάσει ένα μάθημα και του ζητάμε να διαβάσει όσο πιο γρήγορα μπορεί, πριν να χτυπήσει το κουδούνι. Έτσι το παιδί "παίζει" με το χρόνο και κινητοποιείται να βιαστεί. Άλλο κόλπο είναι το να δίνει κανείς στο παιδί κίνητρα: διάβασε αυτό το μάθημα και μετά θα παίξουμε ένα παιχνίδι ή τελείωσε το διάβασμα και θα σε αφήσω να παίξεις ένα παιχνίδι στον υπολογιστή, ή οτιδήποτε μπορεί να λειτουργήσει σαν ενισχυτής για το παιδί. Τέλος, όταν δούμε ότι ένα παιδί δεν είναι συγκεντρωμένο, σταματάμε τη μελέτη για 5-10 λεπτά, αφήνουμε το παιδί να φάει κάτι ή να κινηθεί μέσα στο σπίτι, και ελπίζουμε ότι όταν καθίσει θα είναι πιο ζωηρό και ξεκούραστο για να διαβάσει.
Η Έλενα Γιουρούκου είναι Νευροψυχολόγος Ευρωκλινικής Παίδων.