Ερώτηση:
Θέλω να σας ρωτήσω ποιοί παράγοντες και αιτίες επηρεάζουν ένα παιδί ηλικίας 3 ετών και δεν μιλά καλά. Να επισημάνω ότι η ακοή του παιδιού είναι σε φυσιολογικά πλαίσια.Απάντηση:
Μελέτες έδειξαν ότι περίπου το 3%-5% των παιδιών της προσχολικής ηλικίας θα παρουσιάσει κάποια διαταραχή στον λόγο για την οποία θα χρειασθεί λογοπεδική παρέμβαση.
Πολλοί είναι οι παράγοντες και οι αιτίες που μπορεί να κάνουν ένα παιδί να καθυστερήσει να μιλήσει, ή να μην μιλήσει καθαρά, τραυλίζοντας, ή μη αρθρώνοντας καθαρά τα γράμματα και τις λέξεις.
Τα φυσιολογικά στάδια της εξελικτικής ανάπτυξης του λόγου στα παιδιά είναι: ένα παιδί στην ηλικία των 12 μηνών θα έπρεπε να χρησιμοποιεί πολύ καλά 3-4 λέξεις, στα δύο χρόνια ζωής να ονοματίζει απλά αντικείμενα όταν του τα δείχνουμε (πάνω από 4-5) να μπορεί να κάνει προτάσεις με δύο –τρείς λέξεις και να χρησιμοποεί φράσεις με περισσότερες από τέσσερες συλλαβές. Σε ηλικία τριών ετών θα πρέπει να έχει «καθαρίσει» να περιγράφει γεγονότα και να μπορεί να μετρά τους πρώτους αριθμούς.
Μερικά από τα αίτια τα οποία θα πρέπει να αποκλείσει ο ειδικός αν ένα παιδί σε ηλικία τριών ετών δεν μιλά ή δεν μιλά καθαρά μπορεί να είναι:
Οργανικά
- ανατομικές ανωμαλίες, προσώπου γλώσσας, αυτιού
- νοητικό επίπεδο του παιδιού
- ύπαρξη διαφόρων αναπτυξιακών διαταραχώνιστορικό συχνών αναπνευστικών ωτικών λοιμώξεων
- διάφορα νευρολογικά νοσήματα
- δυσκολία στην κατανόηση του λόγου που μπορεί να οφείλεται σε νευρολογικές διαταραχές κακώσεις εγκεφαλικές..)
Ιδιοσυγκρασιακά
- Ύπαρξη άλλων ατόμων στην οικογένεια με το ίδιο πρόβλημα
Κοινωνικά Περιβαντολογικά Ψυχολογικά
- Το μορφωτικό επίπεδο της οικογένειας
- Το δίγλωσσο περιβάλλον
- Μεγάλος αριθμός παιδιών στην οικογένεια
- Έντονο άγχος
- Αυστηρό οικογενειακό περιβάλλον
- Κακό γλωσσικό πρότυπο
Συνήθως στην ηλικία των τριών ετών και όταν έχει αρχίσει να μιλά να δείχνει ότι κατανοεί ότι του λένε, να απαντάει στις ερωτήσεις, να παρακολουθεί ένα διάλογο ή να ακούει με προσοχή ένα παραμύθι, η καλή άρθρωση από τους γονείς και τους οικείους στο περιβάλλον του παιδιού, η επιβράβευση, η σωστή επανάληψη και διόρθωση, με ήπιους ενθαρρυντικούς τόνους το παιδί επιταχύνει την καλή εξέλιξη του λόγου του.
Πολλές φορές η ένταξη του σε ένα περιβάλλον παιδικού σταθμού ή προνήπιου αργότερα θα επιταχύνει τα θετικά αποτελέσματα της ανάπτυξης του λόγου. Η παρέμβαση του ειδικού Λογοθεραπευτή θα συμβάλλει και αυτή στην θετική εξέλιξη.
Ο Δαμιανός Δημοσθένης είναι Παιδίατρος Παιδονευρολόγος, Ευρωκλινική Παίδων