«Επειδή είχα ζήσει σε πολύ απρόσωπες, άχαρες τάξεις, ήθελα η δική μου τάξη να είναι αλλιώς. Όταν έλεγα ότι θέλω να κάνω τα παιδιά να έρχονται χαρούμενα στο σχολείο, όλοι γελούσαν. Μου έλεγαν "εντάξει, ξύπνα τώρα"…Και όμως. Έχω 24 μαθητές – 17 αγόρια, 7 κορίτσια – φέτος και λένε "είναι η πρώτη φορά που είμαστε όλοι φίλοι". Παράλληλα, προσπαθώ να προσαρμόζω την ύλη στα βιώματά τους, ώστε να την κατανοούν καλύτερα», θα πει η ίδια σε ρεπορτάζ του Protothema.gr, φέρνοντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, την έμπνευση να φέρει στην τάξη πίτσες, προκειμένου να θυμηθούν τα παιδιά τα κλάσματα.
Μερικές από τις καινοτομίες που εφαρμόζει
- Με μία πίτσα, διδάσκει τα κλάσματα.
- Μαθαίνοντας πώς να γράφουν «επιστολές» στο μάθημα της Γλώσσας, οι μαθητές ξεκίνησαν αλληλογραφία με σχολείο στον Πειραιά.
- Η Ιστορία γίνεται κατανοητή, επειδή μεταφέρεται στα «καθ’ημάς».
- Ο διαδραστικός πίνακας αναδεικνύεται σε «πρωταγωνιστή» στην καθημερινότητα της τάξης, καθώς μέσα από την εικόνα και τα βίντεο, τα παιδιά κατανοούν καλύτερα την ύλη.
- Αλλά και ο καθρέπτης στον τοίχο, όπου οι μαθητές κάνουν «στάση» για να κάνουν μία θετική δήλωση για τον εαυτό τους, έρχεται να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή τους.
- Αξιομνημόνευτη εμπειρία, το χριστουγεννιάτικο πιτζάμα-πάρτυ με κουβέρτες και ζεστή σοκολάτα στην τάξη.
«Διδάσκω και με το μυαλό μου αλλά πιο πολύ διδάσκω με την ψυχή μου», δηλώνει η Μαρίνα Φασάκη, νεαρή δασκάλα, που υπηρετεί φέτος στη Μύκονο και συχνά μοιράζεται τις εμπειρίες της στο TikTok.
Watch on TikTok
Όπως υποστηρίζει η ίδια, «πριν τη γνώση, είναι η σχέση με τα παιδιά, γι’αυτό και επενδύω στο ουσιαστικό δέσιμο μαζί τους. Το ψυχοσυναισθηματικό κομμάτι μπαίνει σε απόλυτη προτεραιότητα». Η κ.Φασάκη προσπαθεί να εξατομικεύει την προσέγγισή της σε κάθε παιδί, επειδή «η μάθηση ανθίζει μόνο σε μία σχέση που τη χαρακτηρίζει η ασφάλεια και η εμπιστοσύνη».
Κύριο μέλημά της, είναι να καταστήσει τη σχολική εμπειρία αξέχαστη για τα παιδιά, να τους μείνει ως κάτι θετικό ενώ δεν παραλείπει να δίνει χώρο στη δημιουργία, το παιχνίδι, τη φαντασία αλλά και το χιούμορ.
Watch on TikTok
«Μία από τις καλύτερες ημέρες ήταν το "πιτζάμα-πάρτι" στο σχολείο τα Χριστούγεννα. Τα παιδιά έφεραν τις κουβέρτες τους, σνακ και εγώ τους έφτιαξα ζεστή σοκολάτα. Στολίσαμε όλοι μαζί το δέντρο, είδαμε χριστουγεννιάτικη ταινία, μιλήσαμε για το νόημα των Χριστουγέννων – ήταν μία πραγματικά συγκινητική εμπειρία».
Η ίδια αναφέρει πως σε ό,τι κάνει, έχει συμμάχους της τους γονείς: «Η ύλη προχωρά κανονικά, τα παιδιά μελετούν, είναι τυπικά, οπότε δεν έχουν λόγο να με αμφισβητήσουν», αναφέρει. Όπως προσθέτει, δεν υπάρχει "γκρίνια", επειδή τα παιδιά έχουν εμποτιστεί με την ιδέα πως είναι καλό να μελετήσουν, για να εξελιχθούν τα ίδια ως άνθρωποι».
Watch on TikTok
Η τάξη με τις θεματικές γωνιές
Μία τάξη πολύχρωμη αλλά και γεμάτη ουσία, έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν η δασκάλα με τα παιδιά στη Μύκονο. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στις θεματικές γωνιές.
«Στον ένα τοίχο, υπάρχει καθρέπτης. Είναι η "Στάση θετικών δηλώσεων στον εαυτό μου" – πρόκειται για την εβδομαδιαία άσκηση, που κάνουμε με τα παιδιά και στοχεύει στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησής τους καθώς βασίζεται στην αρχή, ότι ο εγκέφαλός μας καταγράφει και εκτελεί ό, τι λέμε. Αν και στην αρχή, ένιωθαν άβολα, πλέον έχουν μάθει και τον αντιμετωπίζουν με ωριμότητα. Θα σταθούν μπροστά να πουν ‘είμαι αγαπητός’, ‘είμαι σεβαστός’… », λέει η δασκάλα.
Μία άλλη θεματική γωνιά, είναι η «Άλλαξε τον τρόπο που σκέφτεσαι», βασισμένη στο βιβλίο της ψυχολόγου Κάρολ Ντουέκ (Carol Dweck) από το πανεπιστήμιο Στάνφορντ. «Αφού αφιερώσαμε τρεις διδακτικές ώρες σε συζητήσεις με τα παιδιά, αναρτήσαμε στην πλευρά αυτή σκέψεις δικές τους, όπως "αντί το ‘έκανα λάθος", "τα λάθη με βοηθούν να βελτιωθώ"."Ή αντί το ‘είμαι κακός στα μαθηματικά", "πρέπει να προσπαθήσω περισσότερο"… Το θετικό αποτύπωμα έχει αρχίσει πλέον και φαίνεται – τα παιδιά που έκλαιγαν στην αρχή όταν δεν τα πήγαιναν καλά σε ένα διαγώνισμα, έχουν καταλάβει πλέον ότι μία αποτυχία δεν τα καθορίζει. Έχουν ενστερνιστεί την άποψη ότι "τα λάθη μας, είναι οι οδηγοί μας"».
Watch on TikTok
Αγαπημένη γωνιά, το «Δέντρο της γνώσης», που σχετίζεται με τη φιλαναγνωσία. «Όπως ανθίζει το δέντρο όταν το ποτίσεις, έτσι ανθίζουν και τα παιδιά όταν διαβάζουν βιβλία. Για κάθε βιβλίο που διαβάζουν, προσθέτουμε ένα φύλλο στο δέντρο μας», σημειώνει η κ.Φασάκη, με τη δανειστική βιβλιοθήκη της τάξης να μην προλαβαίνει να πιάσει σκόνη.
Ένας διαφορετικός σταθμός της τάξης, το κουτί «Μακάρι να ήξερε η δασκάλα μου», όπου τα παιδιά αφήνουν σημειώματα, είτε επώνυμα, είτε ανώνυμα. Εκείνη τα συγκεντρώνει, επεξεργάζεται τις πληροφορίες και στη συνέχεια, φέρνει προς συζήτηση τα θέματα που αναδεικνύονται στην εβδομαδιαία συνάντηση της τάξης, τον «Εμπιστευτικό κύκλο», όπου τα παιδιά μοιράζονται τις σκέψεις τους: αν κάτι τα πλήγωσε, αν θέλουν να ζητήσουν συγνώμη μετά από μία εσφαλμένη συμπεριφορά τους. «Έχουν καταλάβει πλέον ότι οι λύσεις δεν βρίσκονται ούτε στις φωνές, ούτε στις βρισιές αλλά στη συζήτηση και στην επικοινωνία», τονίζει η ίδια.
Πηγή: protothema.gr