Η γενιά Ζ, γνωστή και με πολλά άλλα προσωνύμια όπως «digital natives», εκτοπίζει τους παλιότερους και γίνεται ο καταναλωτής-στόχος των εταιρειών που αναδιπλώνονται και μετασχηματίζονται ώστε να ικανοποιήσουν τις ανάγκες και τις απαιτήσεις αυτών των νέων ανθρώπων και να εξασφαλίσουν την οικονομική τους επιβίωση.
Όπως και όλες οι γενιές που προηγήθηκαν, η γενιά Ζ έχει κάποια χαρακτηριστικά που αποτελούν τον κοινό παρονομαστή των εκπροσώπων της και στρέφει την προσοχή της σε σύγχρονα θέματα: έχει περιβαλλοντική συνείδηση και αγαπά λέξεις όπως η «βιωσιμότητα», είναι κοινωνικά ευαισθητοποιημένη και αμφισβητεί τα στερεότυπα του φύλου, ενώ έχοντας μεγαλώσει σε περιβάλλον παγκόσμιας οικονομικής κρίσης προσέχει πού ξοδεύει τα λεφτά της και είναι πολύ πιο συνειδητοποιημένη στον ρόλο του καταναλωτή.
Τι αναζητά, λοιπόν, αυτό το σύγχρονο καταναλωτικό κοινό;
Ταυτότητα φύλου και διαφορετικότητα
Η γενιά Ζ είναι η γενιά που μεγάλωσε πίσω από μία οθόνη, κάνει έρευνα προϊόντων και τιμών, ψωνίζει μέσω του διαδικτύου και έχει πολύ μεγάλες απαιτήσεις από όσους θέλουν να της πουλήσουν κάτι. Σε αντίθεση με τις γενιές που προηγήθηκαν, οι νέοι της γενιάς Ζ στρέφονται σε προϊόντα και υπηρεσίες που ικανοποιούν τις πολύ ειδικές ανάγκες τους και προτιμούν brands που προσφέρουν κάτι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα τους.
Έχοντας βάλει από νωρίς στο στόχαστρο το δυαδικό δίπολο του φύλου και τις μονοσήμαντες σεξουαλικές προτιμήσεις, η γενιά Ζ δεν περιορίζεται από παραδοσιακούς ρόλους και προσδοκίες. Οι βιομηχανίες της ομορφιάς και της μόδας καλούνται να προσαρμόσουν τις ατζέντες τους και να έρθουν αντιμέτωπες με τα ίδια τους τα στερεότυπα αφού πλέον απευθύνονται σε άτομα που δεν ψωνίζουν με γνώμονα αντρικό/γυναικείο προϊόν – μάλιστα βρίσκουν τον διαχωρισμό αυτό εξαιρετικά επιβλαβή.
Αντί να υπακούσει στις προσταγές της μόδας για το τί είναι ωραίο, η γενιά Ζ επιδιώκει να κάνει μόδα αυτό που ταιριάζει σε εκείνη με μια μαζική αμφισβήτηση που σίγουρα ξεπερνάει κάθε παλαιότερη γενιά. Στο μέλλον θα επιβιώσουν οι εταιρείες που σέβονται τη διαφορετικότητα και τις προσωπικές ανάγκες του κάθε ατόμου και μάλιστα μέσα σε ένα πλαίσιο κοινωνικής δικαιοσύνης που αποτελεί σημαία της γενιάς Ζ.
Η πράσινη γενιά: κλιματική αλλαγή & βιωσιμότητα
Μεγαλωμένη μέσα στο άγχος ενός πλανήτη που βιώνει την υπερεκμετάλλευση και μας επιστρέφει τις συνέπειες με τη μορφή της κλιματικής αλλαγής, η γενιά Ζ δείχνει προτίμηση σε εταιρείες που χρησιμοποιούν βιώσιμα υλικά με σεβασμό προς το περιβάλλον και έχουν ήδη λάβει μέτρα για να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα των παραγωγικών τους διαδικασιών.
Με τη γενιά Ζ να γυρίζει την πλάτη της στην κρεατοφαγία, οι εταιρείες τροφίμων είναι από τις πρώτες που αντιλήφθηκαν ότι πρέπει να αλλάξουν τη στρατηγική τους. Η Beyond Meat, κάποτε μια μικρή εταιρεία που παρήγαγε κρέας φυτικής προέλευσης, γνώρισε τέτοια αύξηση στις πωλήσεις των προϊόντων της που μπήκε στο χρηματιστήριο ήδη από το 2019, την ίδια χρονιά που η Σιγκαπούρη ενέκρινε τη διάθεση στην αγορά κοτόπουλου που δημιουργήθηκε στο εργαστήριο για λογαριασμό της Eat Just.
Στο κατόπι ακολουθούν και κολοσσοί στον χώρο της διατροφής, όπως η Danone και η Nestle, που αναμένουν τεράστια κέρδη από την αγορά των φυτικών προϊόντων, ενώ παρόμοια είναι η εικόνα και σε άλλες βιομηχανίες, όπως τα «έξυπνα» ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.
Social media, ψηφιακή διασκέδαση αλλά και αγάπη για το vintage
Όσοι θεωρούν τη γενιά Ζ μια σιωπηλή γενιά μάλλον δεν έχουν καταλάβει ότι η φωνή της είναι εκείνη που κυριαρχεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κυρίως μέσω του TikTok και του Instagram, η γενιά Ζ επικοινωνεί, ανακαλύπτει καινούρια brands, προωθεί όσα της αρέσουν και καθορίζει τα σημερινά best-sellers μακριά από τις παραδοσιακές στρατηγικές marketing.
Η αγάπη της γενιάς Ζ για τις οθόνες, τα βιντεοπαιχνίδια και τον κόσμο της ψηφιακής διασκέδασης γενικότερα ήταν αυτό που ώθησε ακόμη και τα παραδοσιακά καζίνο στο να αναζητήσουν νέες διόδους επικοινωνίας προκειμένου να προσελκύσουν τις νεαρότερες ηλικίες και να επεκταθούν στα online παιχνίδια καζίνο ώστε να διασφαλίσουν την κερδοφορία τους.
Στον αντίποδα της εξάρτησής της από την τεχνολογία, η γενιά Ζ δείχνει μια ιδιαίτερη προτίμηση στο vintage: ρούχα, βιβλία, αντικείμενα περασμένων δεκαετιών βρίσκουν νέους ιδιοκτήτες και αποκτούν καινούρια ζωή στα χέρια της σημερινής νεολαίας. Σύμφωνα με έρευνα της MRC Data, στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο η γενιά Ζ αγοράζει δίσκους βινυλίου και στέλνει τις πωλήσεις τους στα ύψη. Αντίφαση; Μάλλον όχι. Η ανακύκλωση προϊόντων είναι ακόμα ένας τομέας στον οποία δείχνει προτίμηση η συγκεκριμένη γενιά.
Συνοψίζοντας, όποιος θέλει να πουλήσει προϊόντα και υπηρεσίες στη γενιά Ζ πρέπει να αποχαιρετήσει τα παραδοσιακά στερεότυπα και την εικόνα της μη ρεαλιστικής τελειότητας. Οι άνθρωποι της γενιάς Ζ αγαπούν τους πειραματισμούς και τις φωνές που ξεχωρίζουν για τη διακριτή τους ταυτότητα, δημιουργούν ισχυρές κοινότητες μέσα από τα social media, εκτιμούν την ειλικρίνεια και την κοινωνική ευθύνη και προτάσσουν τα δικαιώματα, τη διαφορετικότητα, τη συμπερίληψη και τον σεβασμό απέναντι στο περιβάλλον.