Ορισμένοι μαθητές, μολονότι έχουν επαρκείς ικανότητες μάθησης και υψηλό νοητικό δυναμικό, επιλέγουν συνειδητά ή ασυνείδητα να απέχουν από τη μαθησιακή διαδικασία. Αδιαφορούν, κάνουν φασαρία στο μάθημα, δεν συμμετέχουν και τελικά παρουσιάζουν χαμηλή σχολική επίδοση. Πριν τους βάλουμε την ταμπέλα του «αμελή» ή του «τεμπέλη», ας δούμε τι μπορεί να φταίει και πώς μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε:
Έχει μαθησιακά κενά
Μερικές φορές, ο μαθητής δυσκολεύεται να παρακολουθήσει το μάθημα επειδή δεν έχει κατακτήσει επαρκώς τις γνώσεις που έχει διδαχθεί μέχρι τώρα. Η αδυναμία του αυτή τον ωθεί στο να παραιτηθεί τελείως από οποιαδήποτε προσπάθεια ανάκαμψης. Έτσι, παρότι είναι έξυπνος, εγκαταλείπει την προσπάθεια και βάζει στον εαυτό του την ταμπέλα του «αμελή μαθητή».
Ενδεικτική λύση: Με την βοήθεια κάποιου εκπαιδευτικού αξιολογήστε τις γνώσεις του παιδιού σας και βοηθήστε το να καλύψει τα κενά του. Ενθαρρύνετέ το να συνεχίσει την προσπάθεια με επιβραβεύσεις.
Δεν καταλαβαίνει την δασκάλα του
Ο τρόπος που μεταδίδει το μάθημα ένας εκπαιδευτικός δεν ταιριάζει απαραίτητα σε όλα τα παιδιά. Μπορεί μία δασκάλα να θεωρείται εξαιρετική, αλλά το δικό σας παιδί να δυσκολεύεται να την παρακολουθήσει. Έτσι, δίνει την εντύπωση πως δεν προσπαθεί αρκετά ή πως αδιαφορεί για τα μαθήματα.
Ενδεικτική λύση: Να συζητήσετε με την δασκάλα ώστε να διαφοροποιήσει την διδασκαλία της ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητες των μαθητών, ενισχύοντας το ενδιαφέρον τους για την διδακτέα ύλη. Εάν η συζήτηση δεν έχει αποτέλεσμα, ίσως αξίζει τον κόπο να γίνει μία προσπάθεια από εσάς ή από κάποιον εκπαιδευτικό εκτός σχολείου.
Κουράζεται και μόνο με την σκέψη του όγκου της ύλης που έχει να διαβάσει
Ένα αρκετά σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά, είναι πως τους φαίνεται υπερβολικός ο κόπος που απαιτεί η μελέτη. Η αντίδρασή μας τα αποθαρρύνει ακόμα περισσότερο, αφού συνήθως αποδίδουμε την στάση τους στην τεμπελιά. Ωστόσο, δεν πρόκειται για ραθυμία αλλά για ανασφάλεια και πρέπει να την διαχειριστούμε με τον σωστό τρόπο.
Ενδεικτική λύση: Η διάσπαση των δραστηριοτήτων σε μικρότερους στόχους, η επίκληση της προηγούμενης γνώσης και η διάκριση της κεντρικής ιδέας από τις λεπτομέρειες μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να διαχειριστούν καλύτερα τον όγκο της διδακτέας ύλης.
Φοβάται μήπως κάνει λάθη ή αφήσει στη μέση μια εργασία
Πολλά παιδιά, στην σκέψη πως δεν θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν μία εργασία ή πως μπορεί να την κάνουν λάθος, προτιμούν να μην την κάνουν καθόλου. Ωστόσο, δεν εξωτερικεύουν την φοβία τους και άρα η εικόνα που βγάζουν προς τα έξω είναι του αδιάφορου ή του τεμπέλη μαθητή.
Ενδεικτική λύση: «Σημασία έχει η προσπάθεια και η γνώση, Αν δεν κάνουμε λάθη, δεν μαθαίνουμε» - Αυτή πρέπει να είναι η γραμμή σας, και παράλληλα να δίνετε επαρκείς οδηγίες για την ολοκλήρωση μιας εργασίας ώστε να ελαχιστοποιήσετε την πιθανότητα λαθών. Προσπαθήστε οι οδηγίες να είναι απλές και λιτές, διασπασμένες σε επιμέρους βήματα.
Δεν καταλαβαίνει το όφελος της μάθησης
Τα περισσότερα (για να μην πούμε όλα) τα μικρά παιδιά δυσκολεύονται να αντιληφθούν το πρακτικό όφελος όλων αυτών που μαθαίνουν καθημερινά στο σχολείο. Τους φαίνονται ανούσια και δεν θέλουν να σπαταλούν χρόνο σε άσκοπες δραστηριότητες με αποτέλεσμα να αδιαφορούν.
Ενδεικτική λύση: Καταρχάς, προσπαθήστε να συνδέσετε τις νέες γνώσεις που αποκτούν με τα ενδιαφέροντα των μαθητών ή δώστε παραδείγματα της χρήσης τους στην καθημερινή ζωή. Για παράδειγμα, η πρόσθεση μας βοηθά όταν ψωνίζουμε στο σούπερ μάρκετ ενώ η γεωγραφία μας βοηθά να κερδίσουμε σε ένα επιτραπέζιο γνώσεων. Δώστε κίνητρα στα παιδιά, ανάλογα πάντα με τα ενδιαφέροντά τους, και βοηθήστε τα να αγαπήσουν την ίδια την γνώση.