Φυσικά, ένα νήπιο δεν χρειάζεται να είναι ο μοναδικός πρωταγωνιστής στις… περιπέτειές του. Η παρουσία των γονιών και η συμβολή τους στα διάφορα αναπτυξιακά στάδια μπορεί να είναι καταλυτική είτε παρέχοντας ασφάλεια καθοδήγηση, είτε ενθαρρύνοντας παιχνίδια και δραστηριότητες που ενισχύουν την ανάπτυξη κι επιταχύνουν την εξέλιξη του παιδιού.
Δημιουργώντας με χρώματα και σχήματα
Όσο και αν λατρεύουν να ζωγραφίζουν με χρώματα, τα νήπια δεν είναι ακόμη σε θέση να πιάνουν μολύβια, λεπτούς μαρκαδόρους και πινέλα, αφού το μυϊκό σύστημα και οι λεπτές κινητικές δεξιότητές τους δεν έχουν ακόμη αναπτυχθεί αρκετά. Με τα τρία δαχτυλάκια τους όμως, μπορούν να πιάσουν κηρομπογιές, κιμωλίες ή μαρκαδόρους μεγάλου μεγέθους και να τους καθοδηγήσουν σε μεγάλες επιφάνειες, αποτυπώνοντας στο χαρτί ή τον πίνακα ό,τι σκέφτονται ή αισθάνονται. Στο μεταξύ, οι μυς των δαχτύλων και του καρπού δυναμώνουν και προετοιμάζονται σιγά σιγά για τη ζωγραφική με μολύβια και φυσικά, για τη γραφή.
Φτιάχνοντας κόσμους με βασικό υλικό την παιδική φαντασία
Στα παιδιά αρέσει να παίζουν με παιχνίδια που μπορούν να πλάσουν όπως θέλουν γιατί έτσι χρησιμοποιούν τη φαντασία τους και μαθαίνουν τον κόσμο με τον δικό τους ρυθμό. Δίνοντάς τους παιχνίδια με τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν κάτι απ’ το μηδέν, τα βοηθάμε να ακονίσουν τη σκέψη και τη δημιουργικότητά τους, αλλά και την αντίληψή τους για τα σχήματα και τα μεγέθη, δηλαδή απλές μαθηματικές έννοιες.
Για παράδειγμα, τα πλαστοζυμαράκια Play-doh αποτελούν ένα απ’ τα πιο αγαπημένα υλικά των παιδιών, αφού, σε συνδυασμό με το βασικό υλικό που είναι η φαντασία τους, μπορούν να φτιάξουν οτιδήποτε κι αν επιθυμήσουν. Δημιουργώντας ελεύθερα, πλάθουν ότι μπορεί κανείς να φανταστεί (ζωάκια, λουλουδάκια, γλυκά, σπιτάκια κλπ.), ενώ μπορούν να στήσουν και πιο περίπλοκες συνθέσεις όπως π.χ. ένα μικρό γεύμα ή έναν πάγκο μαναβικής.
Τα νήπια εξασκούν έτσι τις λεπτές κινητικές τους δεξιότητες, αλλά εξελίσσονται και γλωσσικά, αφού καλούνται να επικοινωνήσουν την ιδέα ή τη δημιουργία τους στους γονείς, τ’ αδέρφια ή τους φίλους τους. Επιπλέον, τα πλαστοζυμαράκια Play-doh είναι μη-τοξικά και μη αλλεργιογόνα, ώστε τα παιδιά να παίζουν και να δημιουργούν με ασφάλεια και οι γονείς να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο.
Χρησιμοποιώντας καθημερινά αντικείμενα
Η ώρα του μπάνιου, αν και δεν αρέσει σε όλα τα παιδιά, μπορεί να γίνει ιδιαίτερα διασκεδαστική και εκπαιδευτική. Για παράδειγμα, σε μια παιδική μπανιέρα γεμάτη νερό, το νήπιο μπορεί να γεμίζει και να αδειάζει ένα κυπελάκι, μαθαίνοντας – με τη βοήθεια του γονιού – τις διαφορές του άδειου και του γεμάτου, του μέσα και του έξω, του δεξιά και του αριστερά κλπ. Παράλληλα, χρησιμοποιώντας ένα απλό σφουγγάρι, το παιδί έχει την ευκαιρία να εξασκήσει τους μυς του χεριού μουσκεύοντας και στραγγίζοντάς το.
Παίζοντας απλά παιχνίδια ρόλων
Τα παιδιά ξεκινούν να μιμούνται συμπεριφορές και κινήσεις από πολύ νωρίς κι έτσι κάποια στιγμή είναι σε θέση να παίξουν και κανονικούς ρόλους, π.χ. να κάνουν έναν σκύλο που περπατάει, μυρίζει και τρώει. Μπορούν όμως να μιμηθούν και απλές κινήσεις που βλέπουν να κάνετε εσείς όπως είναι π.χ. το σκούπισμα, το ξεφύλλισμα ενός βιβλίου ή το στρώσιμο του τραπεζιού. Ενθαρρύνοντας τα παιχνίδια ρόλων και, φυσικά, παίζοντας κι εσείς μαζί, βοηθάτε το παιδί να επεκτείνει την αντίληψή του για όσα μιμείται. Μαθαίνει έτσι, να τα ορίζει και να τα διαχωρίζει, καθώς και να εκφράζει συναισθήματα και επιθυμίες στο πλαίσιο του εκάστοτε… ρόλου.