Ας μην τα υπερφορτώνουμε με δραστηριότητες
«Παραγεμίζουμε τα παιδιά σαν γαλοπούλες με γνώσεις και γεγονότα και αφήνουμε τη φαντασία τους να λιμοκτονεί». Τα λόγια του Ευγένιου Τριβιζά αποδεικνύουν περίτρανα πως, με τις πολλές δραστηριότητεςκαι την εμμονή μας για καλούς βαθμούς, ίσως και να μην τα βοηθάμε τελικά. Μπορεί να προετοιμάζονται για τις πανελλήνιες ή για την μελλοντική τους εργασία, αλλά όλο αυτό το στείρο και καταπιεστικό σύστημα δεν τα αφήνει να καλλιεργήσουν κάτι πολύ πιο σημαντικό: την δική τους ξεχωριστή προσωπικότητα!
Θυσιάζουμε το πνεύμα, τη φαντασία και την δημιουργικότητα των παιδιών στο βωμό μιας ακριβοπληρωμένης δουλειάς που, τελικά, δεν θα του προσφέρει ευτυχία. Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι άνθρωποι που έχουν διαπρέψει και ξεχωρίσει μέχρι τώρα, πέτυχαν λόγω της φαντασίας και της εφευρετικότητάς τους.
Ας αφήσουμε τα παιδιά να βαρεθούν
Θέλουμε τα παιδιά μας να είναι δραστήρια ακόμη και αν δεν έχουν διάβασμα στο σπίτι ή μια εξωσχολική δραστηριότητα να απασχοληθούν. Μπορεί να θεωρούμε ότι με αυτόν τον τρόπο βοηθάμε στην πνευματική τους εγρήγορση, όμως, ξεχνάμε κάτι πολύ βασικό: τα παιδιά έχουν ανάγκη να βαρεθούν για να δημιουργήσουν. Η ανία είναι που τα κάνει πιο δημιουργικά! Όταν συνειδητοποιούν ότι δεν έχουν να κάνουν κάτι, τότε θα βρουν έναν τρόπο να περάσουν την ώρα τους και αναγκαστικά θα βάλουν τόσο την φαντασία, όσο και το μυαλό τους να δουλέψει. Όταν, για παράδειγμα, παίζουν ένα παιχνίδι ρόλων ή να φτιάχνουν μια κατασκευή, αναπτύσσουν τις νοητικές τους δεξιότητες, αλλά και κάτι ακόμα πιο σημαντικό: μαθαίνουν να περνούν και μόνοι τους καλά.
Ας μην τα πιέζουμε για τους βαθμούς
Τα παιδιά δεν πρέπει να είναι άριστα, πρέπει να είναι ευτυχισμένα! Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουν ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους, όπως επίσης και για ποιον λόγο διαβάζουν. Ένας μαθητής διαβάζει για να μάθει, γράφει διαγωνίσματα για εμπεδώσει τις γνώσεις του και βαθμολογείται για να αξιολογηθεί η προσπάθειά του. Οι βαθμοί είναι το μέσο για την επιτυχία- όχι ο αυτοσκοπός!
Αντί, λοιπόν, να προσθέτουμε πάνω στους ώμους του παιδιού μας ένα έξτρα βάρος, μπορούμε να ενισχύσουμε τη φιλομάθειά του, ανοίγοντας τους; ορίζοντές του και δημιουργώντας τις βάσεις για έναν χαρακτήρα υπεύθυνο και ώριμο. Αυτό θα το πετύχουμε με τα «μπράβο» που τους λέμε για την προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα.