Το Πάσχα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την βασίλισσα του Ιονίου, δηλαδή την Κέρκυρα αφού ξεχωρίζει για τα έθιμα της Μεγάλης Εβδομάδας. Ιδιαίτερα ξεχωριστή είναι η Μεγάλη Παρασκευή με τις περιφορές των Επιταφίων να ξεκινούν από το μεσημέρι και να γίνονται υπό τους ήχους των Φιλαρμονικών του νησιού, που παίζουν συνθέσεις κλασικής μουσικής. Η κατάνυξη που επικρατεί αφήνει στους επισκέπτες του νησιού ένα μοναδικό συναίσθημα! Τα έθιμα όμως δεν τελειώνουν εδώ.
*Φωτογραφία: s-ec.bstatic.com
Την επόμενη μέρα, αναβιώνει το γνωστό σε όλη την Ελλάδα έθιμο με τις κανάτες που έχεις τις ρίζες του στα χρόνια της Ενετοκρατίας. Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, λοιπόν, όταν χτυπάνε οι καμπάνες για να σημάνουν την Πρώτη Ανάσταση, οι κάτοικοι της Σπιανάδας πετούν από τα μπαλκόνια τους τους μπότηδες, όπως λέγονται οι κανάτες. Σύμφωνα με την παράδοση, το σπάσιμο των μπότηδων συμβολίζει την εκδίωξη των κακών πνευμάτων. Τα κομμάτια από τις κανάτες που πέφτουν στην πλατεία θεωρούνται ωστόσο ότι φέρνουν καλοτυχία σε όποιον τα μαζέψει. Το έθιμο αυτό συνοδεύουν κανονιοβολισμοί από το Παλιό Φρούριο ενώ μόλις τελειώσει το έθιμο, η Φιλαρμονική πλημμυρίζει το νησί με μελωδίες.
Η κατανυκτική Πάτμος
Το νησί της Αποκάλυψης δεν θα μπορούσε να λείπει από τη λίστα μας αφού επισκέπτες και κάτοικοι βιώνουν τη Μεγάλη Εβδομάδα με μεγάλη ευλάβεια. Από την Κυριακή των Βαΐων στις εκκλησίες του νησιού μοιράζονται τα βάγια, τα οποία έχουν σχήμα σταυρού ή ψαριού. Το έθιμο όμως που ξεχωρίζει είναι η τελετή του Νιπτήρος τη Μεγάλη Πέμπτη που πραγματοποιείται μόνο στην Πάτμο και τα Ιεροσόλυμα και αποτελεί την αναπαράσταση του Μυστικού Δείπνου.
Ο Ηγούμενος, όπως ο Ιησούς, λοιπόν, πλένει τα πόδια δώδεκα μοναχών που αναπαριστούν τους μαθητές. Στη συνέχεια, αρχίζει την πορεία προς τον τόπο της προσευχής, η οποία συμβολίζει την μετάβαση του Ιησού στον κήπο της Γεσθημανής, όπου παραδόθηκε από τον Ιούδα στους Ρωμαίους στρατιώτες. Τη Μεγάλη Παρασκευή γίνεται η αναπαράσταση της Αποκαθήλωσης στη Μονή του Αγίου Ιωάννη ενώ το βράδυ όλοι οι Επιτάφιοι συναντιούνται στις πλατείες της Σκάλας και της Χώρας. Ανήμερα του Πάσχα, στον Εσπερινό της Αγάπης, διαβάζεται το Ευαγγέλιο σε επτά γλώσσες.
Η ενετική Ναύπακτος
Η Ναύπακτος φημίζεται για ένα ξεχωριστό έθιμο που λαμβάνει χώρα τη Μεγάλη Παρασκευή και που ξεκίνησαν οι ψαράδες του νησιού αρκετά χρόνια πριν. Κατά την περιφορά των επιταφίων, συνήθιζαν να τοποθετούν δάδες στις πολεμίστρες του ενετικού λιμανιού, κάνοντας την ατμόσφαιρα ακόμα πιο κατανυκτική. Το έθιμο αναβιώνει από την προηγούμενη δεκαετία και προσελκύει πολλούς επισκέπτες. Οι δύο επιτάφιοι της πόλης καταλήγουν στο λιμάνι και εκτός από τις δάδες που το πλαισιώνουν, το έθιμο συνοδεύεται από πλήθος πυροτεχνημάτων.
Μπορείτε να πάρετε μια γεύση από τις φωτογραφίες:
*Φωτογραφία: youtube.com
*Φωτογραφία: arttravel.gr
Η… θορυβώδης Χίος
Ο ρουκετοπόλεμος είναι μάλλον το σήμα κατατεθέν της. Τηρείται κάθε χρόνο στο χωριό Βροντάδο το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου και δεν πρόκειται για έναν απλό ρουκετοπόλεμο. Πιο συγκεκριμένα, στο έθιμο συμμετέχουν οι δύο ενορίες, του Αγίου Μάρκου και της Παναγίας της Ερειθιανής. Μετά την Ανάσταση, εκτοξεύουν χιλιάδες αυτοσχέδιες ρουκέτες με στόχο το καμπαναριό της αντίπαλης εκκλησίας. Σειρά έχει ο… απολογισμός: το επόμενο πρωί γίνεται καταμέτρηση των ρουκετών που βρήκαν στόχο σε κάθε καμπαναριό για να αναδειχθεί ο νικητής. Το ραντεβού για έναν καινούριο ρουκετοπόλεμο ανανεώνεται για την επόμενη χρονιά!
Η ιπποτική Ρόδος
Είναι γνωστή για το Κάστρο των Ιπποτών, για την Κοιλάδα με τις πεταλούδες, για την παλιά της πόλη κ.ο.κ. Το νησί των ιπποτών όμως παρουσιάζει τρομερό ενδιαφέρον την εποχή του Πάσχα. Συγκεκριμένα, το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης οι κάτοικοι ανάβουν τον «καλαφουνό», μια φωτιά που συμβολίζει το κάψιμο του Ιούδα και που πρέπει να μείνει αναμμένη μέχρι την Κυριακή του Πάσχα. Στο χωριό του Αγίου Ισιδώρου επίσης, οι κάτοικοι αναβιώνουν ένα έθιμο που ονομάζεται «Βουρνές», ξεκινά το Μεγάλο Σάββατο και τελειώνει τη Δευτέρα της Λαμπρής. Σύμφωνα με την παράδοση, σε αυτό συμμετέχουν οι «ελεύθεροι» νέοι του χωριού οι οποίοι αυτές τις μέρες πρέπει να τηρήσουν κάποιους συγκεκριμένους κανόνες. Το Μεγάλο Σάββατο μαζεύουν κορμούς δέντρων με τους οποίους ανάβουν τη φωτιά στην πλατεία του χωριού και κρεμούν ένα ομοίωμα του Ιούδα. Το έθιμο είναι πρωτότυπο και μάλιστα έχει και συνέχεια. Την ίδια ημέρα οι νέοι εκλέγουν το προεδρείο τους το οποίο θα είναι υπεύθυνο για το έθιμο και θα δικάσει όλους τους «Λεύτερους» τη Δευτέρα του Πάσχα. Την Κυριακή του Πάσχα μετά την Ανάσταση, όποιος πρόκειται να παντρευτεί είναι αυτός που θα κάψει τον Ιούδα αφού δεν θα μπορεί να ξανασυμμετάσχει στο έθιμο.
*Με πληροφορίες από in2life.gr, patmos.gr, corfu-airport-carhire.com, chioslife.gr