*Φωτογραφία: huffingtonpost.ca
Ενθαρρύνετε την ενασχόλησή τους με εξωσχολικές δραστηριότητες που τους αρέσουν
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες όπως τα αθλήματα, ο χορός, η μουσική ή άλλα χόμπι που έχουν επιλέξει να κάνουν τα παιδιά μετά το σχολείο (φυσικά σε αυτές δεν συνυπολογίζουμε τις ξένες γλώσσες και τα φροντιστήρια), τα βοηθούν να προσαρμόζονται πιο εύκολα σε καταστάσεις. Βλέπουν πώς είναι να λειτουργείς σε μια ομάδα, να ανακαλύπτεις τον κόσμο, να στηρίζεσαι στις δυνάμεις σου και κυρίως να έρχεσαι σε επαφή με προσωπικότητες και χαρακτήρες διαφορετικές από σένα- αυτό μόνο επικερδές μπορεί να είναι για ένα μικρό παιδί. Σκεφτείτε με πόσους διαφορετικούς ανθρώπους θα συνυπάρξει στη ζωή του, ακόμα και στο σχολείο- το να μάθει να τους σέβεται και να τους δέχεται από τώρα είναι το Α και το Ω για να μπορέσει να προσαρμόζεται στις ανθρώπινες σχέσεις και να τις χτίζει έχοντας τα σωστά θεμέλια.
Χαρίστε τους εμπειρίες και όχι αντικείμενα
Τα δώρα και τα παιχνίδια- πάντα με μέτρο- είναι καλοδεχούμενα και βοηθούν στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Δεν πρέπει, όμως να βασιζόμαστε μόνο σε αυτά. Τα αντικείμενα παραμένουν αντικείμενα και κάποια στιγμή χάνουν την αξία τους. Οι διαφορετικές εμπειρίες, όμως, που χαρίζουμε στα παιδιά και που ζούμε μαζί τους, είναι πολύτιμα εφόδια που μεταξύ άλλων, τους μαθαίνουν να προσαρμόζονται σε καινούριες και διαφορετικές καταστάσεις μέσα από ξεχωριστές εμπειρίες.
Δεν χρειάζεται να κάνετε κάτι τρομερό. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα σε παιδικά μουσεία, οι θεατρικές παραστάσεις, ακόμα και η συμμετοχή σε ένα escape room (εδώ θα δείτε ποια απευθύνονται σε παιδιά) είναι διασκεδαστικοί τρόποι για να γνωρίσει το παιδί πολλούς κόσμους εκτός σπιτιού και να ανακαλύψει τις δυνάμεις του.
Περιορίστε τις οθόνες
Η οθόνη, δυστυχώς, παρασύρει τα παιδιά στη δική της «ψεύτικη» πραγματικότητα, εμποδίζοντάς τα να ζήσουν στον πραγματικό κόσμο και να «ρουφήξουν» καινούριες εμπειρίες. Αυτόματα, αυτό τα κάνει να κλείνονται στο καβούκι τους και να μην έχουν την όρεξη να κάνουν τίποτε άλλο, πέρα από το να μένουν μπροστά σε μια οθόνη. Επειδή, όμως, δεν μας αρέσει να είμαστε δογματικοί και επειδή τα παιδιά έχουν κάτι να κερδίσουν από την τεχνολογία, η χρήση του υπολογιστή και του τάμπλετ είναι καλό να γίνεται αλλά πάντα με μέτρο. Διαφορετικά, μη βιώνοντας καινούριες καταστάσεις και έχοντας συνηθίσει απέναντί τους να έχουν ένα μηχάνημα και όχι έναν άνθρωπο, δεν μπαίνουν στη διαδικασία να προσπαθήσουν για κάτι άλλο, να αποκτήσουν τριβή στις σχέσεις με τους συνομηλίκους τους και άρα να μάθουν να προσαρμόζονται εύκολα.
*Φωτογραφία: thelittlegym.com
Αφήστε τα να αναλάβουν κάποιες μικροδουλειές
Δεν εννοούμε να ζητήσουμε απ’ τα παιδιά να κάνουν γενική στο σπίτι, αλλά, από μια ηλικία κι έπειτα, μπορούν να μάθουν να μαζεύουν μόνα τους τα παιχνίδια τους και αργότερα να τακτοποιούν το δωμάτιό τους χωρίς τη βοήθειά σας. Μ’ αυτόν τον τρόπο, η ένταξή τους σε κάθε ομάδα όπου απαιτείται και η ατομική πειθαρχία θα γίνει πολύ πιο ομαλή. Σκεφτείτε για μια στιγμή πόσο χρήσιμο προσόν θα είναι για ένα παιδί όταν ξεκινήσει το νηπιαγωγείο ή τον παιδικό σταθμό και αργότερα το σχολείο.
Κάντε σαφείς τις υποχρεώσεις τους
Σύμφωνα πάντα με την ηλικία τους. Ορίστε ένα σταθερό πρόγραμμα που το παιδί θα ακολουθεί και οργανώστε την καθημερινότητά του. Είναι σημαντικό να του δώσετε να καταλάβει ότι πρέπει για παράδειγμα να διαβάζει τα μαθήματά του μέχρι το απόγευμα ώστε μετά να ξεκουράζεται. Μαθαίνοντας να αναλαμβάνει από μικρό τις ευθύνες που του αναλογούν, θα του είναι πιο εύκολο να προσαρμόζεται σε καινούριες καταστάσεις που δεν του… πολυαρέσουν αλλά που πρέπει να φέρει εις πέρας μεγαλώνοντας.
Οι «χαλαρές» μέρες
Μαζί με τις υποχρεώσεις, είναι απαραίτητη και λίγη χαλάρωση. Όταν ένα παιδί νιώθει ότι πιέζεται, δεν λειτουργεί καλά. Λίγες φορές μέσα στον μήνα, λοιπόν, μπορείτε να ορίσετε κάποιες «χαλαρές» μέρες που το παιδί θα βάλει στην άκρη τα μαθήματά του και θα του αφιερώσετε χρόνο για να περάσετε καλά. Η προσαρμογή στη διασκέδαση είναι εξίσου σημαντική, δεν πρέπει να το ξεχνάμε αυτό!