Ακολουθούν 6 βήματα για... σίγουρα αποτελέσματα:
Βήμα 1ο: Σταματήστε ό,τι κι αν κάνετε, σταθείτε δίπλα στο παιδί και παρατηρήστε το
Αν δεν έχει μάθει να συνεργάζεται εύκολα και εσείς του ζητάτε να κάνει κάτι, χωρίς πρώτα να το πλησιάσετε και να του δώσετε την αμέριστη προσοχή σας, τότε πολύ δύσκολα θα σας ακούσει. Για παράδειγμα, όταν του λέτε ότι πρέπει να διαβάσει για το σχολείο ή να τακτοποιήσει το δωμάτιό του, το πιθανότερο είναι ότι απλώς εκτοξεύετε μια εντολή, χωρίς κι εσείς να σταματάτε τη δική σας δουλειά. Έτσι, φαίνεται ότι δεν παίρνετε στα σοβαρά τις οδηγίες που του δίνετε.
Βήμα 2ο: Περιμένετε μέχρι το παιδί να σταματήσει αυτό που κάνει και να σας κοιτάξει
Πρέπει να έχετε την προσοχή του παιδιού, πριν του δώσετε σαφείς οδηγίες για το τι θέλετε να κάνει. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι πρέπει να του φερόμαστε όπως σε έναν φίλο ή ακόμα και σ' έναν ξένο- με την ίδια ευγένεια και με ακόμα περισσότερη υπομονή. Τα παιδιά πάντα ανταποκρίνονται πολύ πιο εύκολα σε μια φιλική και ήρεμη προσέγγιση κι αυτό είναι κάτι που πρέπει να θυμάστε.
Βήμα 3ο: Πείτε του τι θέλετε να κάνει καθαρά, απλά και μόνο μία φορά
Το να του δώσετε τις οδηγίες μόνο μία φορά είναι εξαιρετικά σημαντικό. Αν επαναλαμβάνετε την «εντολή», το παιδί θα πάρει το μήνυμα ότι δεν χρειάζεται να κάνει όλα όσα το ζητήσατε με την πρώτη φορά. Αντίθετα, θα μάθει ότι έχει το περιθώριο να περιμένει μέχρι εσείς να αρχίσετε να ενοχλείστε, να νευριάσετε και εν τέλει να φωνάξετε.
Τα περισσότερα παιδιά θα συνεργαστούν από το τρίτο βήμα και μετά, εφόσον όμως έχετε ήδη ακολουθήσει τα δύο πρώτα βήματα. Ωστόσο, αν φαίνεται ότι δεν θέλει να μας ακούσει, τότε η λύση είναι το επόμενο βήμα...
Βήμα 4ο: Πείτε στο παιδί να σας επαναλάβει αυτό που του ζητήσατε με δικά του λόγια
Μόλις το παιδί περιγράψει με δικά του λόγια τι του ζητήσατε να κάνει, σημαίνει ότι σας έχει ακούσει, σας έχει προσέξει και το κυριότερο- σας έχει καταλάβει! Ακόμα κι αν φαίνεται περίεργο, είναι πολύ πιο πιθανό το να δεχτεί να κάνει αυτό που του είπατε, αφού ακούσει τον εαυτό του να το λέει δυνατά. Εφόσον το επιτύχετε, σημαίνει ότι είναι έτοιμο να «συνεργαστεί» μαζί σας.
Βήμα 5ο: Αναμείνατε εις το ακουστικό σας!
Για να του κάνετε απολύτως κατανοητό ότι περιμένετε να φέρει εις πέρας αυτό που του ζητήσατε, απλώς... περιμένετε δίπλα του: με τον τρόπο αυτό του δείχνετε ότι μένετε στη θέση σας, κυριολεκτικά και μεταφορικά, και ότι είστε αποφασισμένοι να μην αλλάξετε γνώμη και να μην λυγίσετε στο «όχι» του.
Βήμα 6ο: Πείτε «μπράβο» με σαφήνεια αλλά συγκρατημένα
Όταν δείτε ότι κάνει πράξη αυτό που του ζητήσατε, επαινέστε το, χωρίς όμως να το παρακάνετε. Έτσι, θα καταλάβει ότι είστε δίπλα του και ότι εκτιμάτε την προσπάθειά του, έστω και αν κάνει κάτι που ξέρετε ότι δεν το ευχαριστεί.
Πώς να επιβραβεύσετε έξυπνα το παιδί:
- Οδηγώντας το στην κατεύθυνση που θέλετε, όπως για παράδειγμα:
«Πήρες τη ζακέτα σου και κάνει κρύο έξω!»: Ακόμα κι αν δεν το έχει φορέσει ακόμα, το οδηγείτε στο να το φορέσει.
«Έκανες καλή αρχή.»: Όταν δείτε ότι το παιδί έχει κάτσει στο γραφείο του και ετοιμάζει τα βιβλία και τα τετράδιά του για να διαβάσει.
- Λέγοντας μπράβο για μια παρελθοντική, θετική συμπεριφορά:
«Χθες έκανες ό,τι σου ζήτησα, χωρίς να θυμώσεις.»
«Έχεις μάθει να κρατάς το δωμάτιό σου τακτοποιημένο. Εδώ και μια βδομάδα είναι καθαρό χωρίς να σε βοηθήσω!»
- Ή για την απουσία αρνητικής συμπεριφοράς:
«Παρά το ότι δεν ήθελες να μαζέψεις το πιάτο σου απ’ το τραπέζι, το έκανες αδιαμαρτύρητα.»
*Η Norton κυκλοφόρησε σχετικό βιβλίο (μπορείτε να το βρείτε εδώ) που μας δίνει τα... φώτα της ενώ μέρος των προτεινόμενων μεθόδων της, μπορείτε να βρείτε και στο blog calmerparenting.co.uk, από το οποίο προέρχονται και οι παραπάνω πληροφορίες.