...πότε είναι ο σωστός χρόνος για να ξεκινήσει ένα παιδί μια δραστηριότητα;

...πότε είναι ο σωστός χρόνος για να ξεκινήσει ένα παιδί μια δραστηριότητα;

Οι ρυθμοί της καθημερινότητας είναι πολλές φορές τόσο έντονοι, που αναγκάζουν εμάς τους γονείς να τρέχουμε διαρκώς, για να τα προλάβουμε όλα.

Οι υποχρεώσεις των παιδιών μας επίσης έχουν αυξηθεί. Σχολείο, απογευματινές δραστηριότητες, κοινωνικές συναντήσεις. Ο ελεύθερος χρόνος τους έχει περιοριστεί δραματικά. Ακόμη και για τα μικρότερα παιδάκια, η εποχή μας τα καλεί να συμμετέχουν σε κάποια ώρα δημιουργικής απασχόλησης, ενώ το  κρυφτό, το κυνηγητό , το σχοινάκι, το κουτσό ή άλλα παιχνίδια της γειτονιάς έχουν εκλείψει. Σίγουρο είναι ότι οι περισσότεροι γονείς θέλουν να ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα και την κοινωνικότητα των παιδιών τους.

Πότε όμως είναι σωστός ο χρόνος για να ξεκινήσει ένα παιδί την οποιαδήποτε δραστηριότητα; Οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι οι δραστηριότητες πρέπει να βασίζονται στη ψυχοσωματική ανάπτυξη του κάθε παιδιού. Τι πρέπει όμως να λαμβάνουμε υπ’ όψη μας; Πώς κρίνω ποιες είναι οι κατάλληλες δραστηριότητες για κάθε ηλικία;

Τα κριτήρια επιλογής μας θα πρέπει να είναι:

  • Ο βαθμός ωρίμανσης του παιδιού μας.
  • Οι δεξιότητες του.
  • Οι προηγούμενες εμπειρίες του.
  • Και κυρίως η δική του επιθυμία να κάνει κάτι.

Δεν ξεχνούμε ότι:

Σκοπός όλων των δραστηριοτήτων καλλιτεχνικών κι αθλητικών είναι: 

  • Η χαρά
  • Η κοινωνικότητα
  • Και η εξέλιξη του παιδιού μας
  • Και σε καμία περίπτωση ότι μας επιβάλλει ο κοινωνικός και πολιτισμικός περίγυρος μας. 

Επισήμανση

Στις μικρότερες ηλικίες καθοριστικό ρόλο παίζει η συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες σύμφωνα με το τι μπορεί να καταφέρει και το τι αρέσει στο παιδί, ώστε τελικά να έχει μια πολύπλευρη ανάπτυξη σωματική και ψυχική. Ως μητέρα διδύμων σας προτείνω να αποφύγετε κατ’ αρχή τις κοινές δραστηριότητες των παιδιών σας, ώστε το ένα αδελφάκι να δώσει χώρο στο άλλο να αναπτύξει μια διαφορετική πτυχή του εαυτού του. Έτσι θα μπορέσετε να βρείτε και εσείς χρόνο απασχόλησης με το ένα παιδί μόνο, κάτι που είναι εξαιρετικά πολύτιμο γι’ αυτό.

Προσοχή

Συχνά υπάρχουν απογοητεύσεις των παιδιών μας με αποτέλεσμα την εγκατάλειψη της δραστηριότητάς τους ή ακόμη και τη δημιουργία ψυχολογικών προβλημάτων. Θα συνιστούσα προσοχή στην διαχείριση τέτοιων απογοητεύσεων ώστε το παιδί να μην παρατήσει στη μέση και χωρίς ιδιαίτερο λόγο τις προσπάθειες του. Αν στο παιδί δεν ταιριάζει μια δραστηριότητα, δεν υπάρχει λόγος να επιμείνετε να τη συνεχίσει επειδή την κάνουν οι φίλοι του ή επειδή ικανοποιεί κάποια δικά μας απωθημένα. Στα θέματα της άθλησης, της τέχνης και της μουσικής θα πρέπει εμείς οι γονείς να απαγκιστρωθούμε από τέτοιους καταναγκασμούς και να αφήσουμε το παιδί μας ελεύθερο να επιλέξει.

Η δική μου εμπειρία...

Όταν η κόρη μου μάθαινε κολύμβηση στην προνηπιακή ηλικία, η  γυμνάστρια την πίεσε να κάνει βουτιά κι εκείνη φοβήθηκε μέχρι που δεν ήθελε να ξανά πάει στην πισίνα. Προβληματίστηκα αρκετά αν έπρεπε να συνεχίσει την άθληση της και τι έπρεπε να πω στην γυμνάστρια της. Δεν σας κρύβω ότι αρχικά είχα θυμώσει με την άρνηση της κόρης μου, γιατί νόμιζα ότι ήταν ένα καπρίτσιο. Όμως επέλεξα να ακολουθήσω τους ρυθμούς της. Την σταμάτησα για λίγες μέρες, ώστε να ξεπεράσει τον φόβο και το άγχος της πισίνας. Της έδωσα χρόνο να μου ζητήσει η ίδια να ξανακάνει κολύμπι. Επίσης μίλησα με την γυμνάστρια και της επισήμανα ότι σ’ αυτή την ηλικία η οποιαδήποτε μορφή άθλησης πρέπει να γίνεται με παιγνιώδη τρόπο, χωρίς πίεση κι άγχος. Το αποτέλεσμα είναι ότι η κόρη μου συνέχισε την προσπάθεια της, όσο δύσκολο κι αν της ήταν μερικές φορές, ενώ έλαβε μέρος και σε τουρνουά κολύμβησης, αποδεικνύοντας πόσο καλά έμαθε να χειρίζεται το άγχος της. Από αυτήν την εμπειρία έμαθα κι εγώ να έχω περισσότερη εμπιστοσύνη στην κόρη μου και στις ανησυχίες της!

Συμβουλές

  • Δίνω χρόνο στο παιδί μου να εκφράσει την επιθυμία του.
  • Επιλέγω την κατάλληλη δραστηριότητα για την κατάλληλη ηλικία. Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας η καλύτερη άθληση είναι η κολύμβηση και η μουσικοκινητική αγωγή. Οι πρώτες τάξεις του δημοτικού είναι κατάλληλες για ομαδικά παιχνίδια με μπάλα.  
  • Αποφεύγω χώρους άθλησης, που μπορούν να επηρεάσουν με λάθος τρόπο το μικρό μας παιδί, όπως ένα γήπεδο ποδοσφαίρου.
  • Ειδικά στο θέμα της μουσικής, το παιδί πρέπει να ζητήσει από μόνο του αυτή την ενασχόληση κι όχι να του την επιβάλλουμε.   
  • Ας είμαστε ρεαλιστές: αν στο παιδί μας δεν ταιριάζει μια δραστηριότητα, δεν υπάρχει λόγος να επιμείνουμε να τη συνεχίσει.
  • Συχνά πίσω από ένα παιδί που φοβάται να κάνει μια δραστηριότητα, κρύβεται ένα γονιός που είχε ή έχει ένα παρόμοιο φόβο!

B.......................................................

v