«Plaisiobots: The Race»: μια ξεχωριστή δράση που δείχνει το δρόμο για την ένταξη της τεχνολογίας στην εκπαίδευση

«Plaisiobots: The Race»: μια ξεχωριστή δράση που δείχνει το δρόμο για την ένταξη της τεχνολογίας στην εκπαίδευση

Ακούμε διαρκώς πως ένας από τους καθοριστικότερους παράγοντες για την ουσιαστική
βελτίωση της Εκπαίδευσης στη χώρα μας είναι η όλο και μεγαλύτερη ένταξη της
τεχνολογίας σε αυτή. Με ποιο τρόπο όμως αυτή η κοινή διαπίστωση πολιτείας, γονιών και εκπαιδευτικών μπορεί να γίνει πράξη; Πώς θα καταφέρουμε να δώσουμε στα παιδιά μας τη δυνατότητα να γνωρίσουν σε βάθος τον κόσμο της τεχνολογίας και κάποια στιγμή να μάθουν να την παράγουν αντί απλά να την καταναλώνουν, όπως γίνεται σήμερα;

Ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να το πετύχουμε αυτό είναι χωρίς
αμφιβολία οι στοχευμένες δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Και μια τέτοια ακριβώς
δράση αποτελεί η πραγματικά ξεχωριστή πρωτοβουλία που έχει αναλάβει το ΠΛΑΙΣΙΟ από το 2021 με το διαγωνισμό “Plaisiobots: The Race”. Αφορμή και αφετηρία για το διαγωνισμό αυτό υπήρξε μια μεγάλη «οικογενειακή» επιτυχία της εταιρίας∙ η σπουδαία διάκριση των Plaisiobots, της ομάδας αγωνιστικής ρομποτικής από παιδιά συνεργατών της ΠΛΑΙΣΙΟ, η οποία κατάφερε να αποσπάσει το Χρυσό Μετάλλιο στη Διεθνή Ολυμπιάδα Ρομποτικής (IROC) το 2021!

Τη σημαντική αυτή διεθνή επιτυχία ακολούθησε η διοργάνωση από την εταιρία του 1 ου
Open Call Διαγωνισμού Ρομποτικής & Επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, “Plaisiobots: TheRace”, με συμμετοχή 60+ μαθητών & φοιτητών από όλη την Ελλάδα όπου παρουσίασαν τις καινοτόμες ιδέες τους για ρομποτικά prototypes. Οι ομάδες που κατέλαβαν τις 3 πρώτες θέσεις στο διαγωνισμό κέρδισαν ένα υπερατλαντικό εκπαιδευτικό ταξίδι στην Αμερική στο φημισμένο Πανεπιστήμιο MIT και ξεναγήθηκαν σε μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας στη Βοστώνη!

Και βέβαια η ξεχωριστή αυτή δράση δεν σταμάτησε εδώ καθώς για το ΠΛΑΙΣΙΟ, η ένταξη της τεχνολογίας στην εκπαίδευση αποτελεί ένα από τους 4 βασικούς πυλώνες
ευαισθητοποίησης της εταιρίας. Τον διαγωνισμό “Plaisiobots: The Race” λοιπόν,
ακολούθησε τον Οκτώβριο του 2022 ο διαγωνισμός “Plaisiobots: The Race 2.0” που έχοντας ως κεντρικό θέμα το «Πώς τα ρομπότ βελτιώνουν τη ζωή του ανθρώπου», έδωσε σε περισσότερους από 500 μαθητές Γυμνασίου & Λυκείου από όλη την Ελλάδα την ευκαιρία να κατανοήσουν με ένα τρόπο μοναδικό τις φυσικές επιστήμες, τη ρομποτική, τον προγραμματισμό και τους αυτοματισμούς.

Στο θεωρητικό κομμάτι του διαγωνισμού, έγιναν μια σειρά από online εκπαιδευτικά
σεμινάρια προγραμματισμού με την παγκόσμια πρωταθλήτρια ρομποτικής Διάνα
Βουτυράκου, όπου κάθε εβδομάδα τα παιδιά καλούνταν να απαντήσουν σε ασκήσεις και
τεστ. Βάσει της αξιολόγησης και της βαθμολόγησης που ακολουθούσε, 200 μαθητές
πέρασαν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού η οποία αφορούσε το πρακτικό του κομμάτι και πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2023. Εδώ, οι μαθητές προπονήθηκαν δια ζώσης και ετοίμασαν τα project τους με τη βοήθεια των συνεργαζόμενων κέντρων ρομποτικής με στόχο να δημιουργηθεί ένα ρομποτικό πρωτότυπο ανά ομάδα μαζί με το business plan του, δίνοντας έτσι ζωή στις ιδέες των παιδιών με τελικό στόχο φυσικά να απαντήσουν στο κεντρικό θέμα του “Plaisiobots: The Race 2.0”.

Ο μεγάλος τελικός της ξεχωριστής αυτής δράσης

Πριν από λίγες ημέρες, την Κυριακή 9 Ιουλίου, πραγματοποιήθηκε στο χώρο του ArtFactory στον Ταύρο ο μεγάλος τελικός. Την παρουσίαση ανέλαβε ο αγαπημένος σε όλους, Διονύσης Ατζαράκης, ο οποίος με το καταλυτικό χιούμορ του και την ιδιαίτερη ικανότητά του στην επικοινωνία, βοήθησε καθοριστικά τα παιδιά ώστε να αποβάλλουν το άγχος τους και να δώσουν το καλύτερό τους εαυτό.

Ο τελικός περιλάμβανε 2 φάσεις:

Στην πρώτη φάση του τελικού πήραν μέρος όλες οι ομάδες παρουσιάζοντας στην κριτική
επιτροπή τα project τους και στη δεύτερη φάση στην οποία και αναδείχθηκαν οι νικητές,
πήραν μέρος οι 10 ομάδες που ξεχώρισαν. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κριτική επιτροπή της πρώτης φάσης αποτελούνταν από νέα μυαλά που απασχολούνται στον τομέα της
ρομποτικής ενώ στη δεύτερη φάση τη σκυτάλη πήραν η Σουζάνα Θεοδωρίδου - Head of Business, Startup Pathways, ο Νίκος Λάριος - Δρ. ΤΠΕ στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, Ε.ΔΙ.Π. ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ και ο Κώστας Καρπούζης - Επίκουρος Καθηγητής Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Μεγάλη νικήτρια του διαγωνισμού “Plaisiobots: The Race 2.0” αναδείχθηκε η ομάδα
Robohandy από το Αγρίνιο έχοντας ως ιδέα ένα προσθετικό Ρομποτικό χέρι σε φυσικό
μέγεθος, ο χειρισμός του οποίου γίνεται από το χρήστη του με φωνητικές εντολές. Η
νικήτρια ομάδα θα έχει τη χαρά να βιώσει μια πραγματικά συναρπαστική εκπαιδευτική
εμπειρία ταξιδεύοντας στην Ελβετία, καθώς θα έχει πρόσβαση στο μεγαλύτερο Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Πυρηνικής Ενέργειας και Σωματιδιακής Φυσικής, το περίφημο “CERN”!

Την δεύτερη θέση και μία δωροεπιταγή 1.000 ευρώ κέρδισε η ομάδα F.A. Project από την Πάτρα, όπου δημιούργησε ένα σύστημα ελέγχου παροχής βοηθειών για κάθε κτηνοτρόφο και καλλιεργητή, με στόχο τη μείωση της σπατάλης και την αρτιότερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων. 

Στη τρίτη θέση με το σύστημα εκπαίδευσης των μυών των ματιών το οποίο απευθύνεται σε άτομα με στραβισμό, βρέθηκε η ομάδα Trainer Eyes από τις Σέρρες η οποία κέρδισε επίσης μία δωροεπιταγή 1.000 ευρώ.

Όμως οι νικητές και τα βραβεία δε σταματήσαν εδώ. Αναγνωρίζοντας την υψηλή απόδοση των παιδιών σε επιμέρους εκπαιδευτικές ενότητες, στο “Plaisiobots: Race 2.0”
απονεμήθηκαν 3 ακόμη special βραβεία: το Βραβείο Μηχανικής στην ομάδα “The
Translators”, για το ρομποτικό χέρι που μεταφράζει κείμενο στη νοηματική γλώσσα, το
Βραβείο Καινοτομίας στην ομάδα “Robotify”, για το εξελιγμένο, φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα θέρμανσης σπιτιού, που διαχειρίζεται και αξιοποιεί την ηλιακή ενέργεια, και τέλος, το Βραβείο Προγραμματισμού στην ομάδα “FireFlies”, για το αυτόματο drone αεροπυρόσβεσης, για αναγνώριση πυρκαγιάς και ρίψη σφαιρών νερού, που κατασκεύασαν στο πλαίσιο του διαγωνισμού.

Τα πραγματικά ξεχωριστά έργα που παρουσιάστηκαν στο “Plaisiobots: The Race 2.0”, η
μεγάλη συμμετοχή καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης από ομάδες παιδιών απ’ όλη την
Ελλάδα και κυρίως, τα χαμογελαστά, γεμάτα ικανοποίηση, πρόσωπα των παιδιών που
έλαβαν μέρος στον διαγωνισμό είναι η καλύτερη απόδειξη πως τέτοιες ξεχωριστές δράσεις μπορούν και πρέπει να συνεχιστούν. Για να μπορέσουν τα παιδιά μας να έρθουν σε άμεση επαφή με τη ρομποτική και την τεχνολογία ευρύτερα, ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να τους δοθεί έτσι η μεγάλη ευκαιρία να γίνουν κάποια στιγμή τα ίδια οι δημιουργοί της τεχνολογίας του μέλλοντος κι όχι απλά οι χρήστες της.

v