«Μαμά, τι είναι ο αυτισμός;»

«Μαμά, τι είναι ο αυτισμός;»

Για κανένα γονιό δεν είναι εύκολο να μαθαίνει ότι το παιδί του έχει αυτισμό και πως από εδώ και στο εξής θα χρειάζεται διαρκή και εξειδικευμένη υποστήριξη σε κάθε του βήμα. Mια μητέρα ωστόσο, θέλει το αγοράκι της να εστιάζει στην θετική πλευρά της ζωής και μοιράστηκε πώς του εξήγησε τι είναι ο αυτισμός.

«Έστειλα ένα email στη δασκάλα του γιου μου σήμερα το πρωί. Αφού το έγραψα, συνειδητοποίησα ότι μπορεί να είναι ωφέλιμο και για άλλους να το διαβάσουν- όχι μόνο οι δάσκαλοι, αλλά και οι γονείς, τα αδέρφια και οι φίλοι που έχουν δίπλα τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες (όχι μόνο αυτισμό):

Καλημέρα σας,

Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας μια συζήτηση που είχα με τον Jack.  Χθες το βράδυ και εντελώς απροειδοποίητα, ο Jack με ρώτησε τι είναι ο αυτισμός. Είναι παράξενο γιατί δουλέψαμε πολύ μαζί του μέσα στα χρόνια, οπότε υποθέτω ότι καταλαβαίνει πως κάτι είναι διαφορετικό πάνω του, αλλά ποτέ δεν καθίσαμε κάτω να το συζητήσουμε.

Με έπιασε εξαπίνης και η κουβέντα μας πήγε κάπως έτσι...

Μιλήσαμε για το πως το μυαλό του λειτουργεί λίγο διαφορετικά από τους υπόλοιπους ανθρώπους. Συζητήσαμε για την κλίση του στα μαθηματικά και το γεγονός ότι έμαθε το ρωσικό αλφάβητο από πολύ μικρός, πόσο εύκολο του ήταν να διαβάσει σε σχέση με άλλα παιδάκια της ηλικίας του και πολλά άλλα καταπληκτικά πράγματα που μπορεί να κάνει επειδή είναι αυτιστικός.

Του εξήγησα ωστόσο, ότι κάποια πράγματα είναι πιο δύσκολα για εκείνον, ακριβώς επειδή το μυαλό του λειτουργεί διαφορετικά από τους υπόλοιπους...

Όπως για παράδειγμα, οι θόρυβοι που τον κάνουν να πελαγώνει. Μιλήσαμε για την ώρα του μπάνιου που τον δυσκολεύει καθώς οι ήχοι από τα νερά είναι πολύ έντονοι για εκείνον. Πως του αρέσει να κάνει συγκεκριμένες κινήσεις για να ηρεμεί. Πως έχει εμμονή με το αλφάβητο από μικρή ηλικία και επειδή δεν μπορούσε να συγκεντρωθεί σε τίποτα άλλο, οι δάσκαλοι τον έβαζαν να κάνει άλλα πράγματα. Είπαμε ακόμα πόσο πολύ του αρέσει να τακτοποιεί σε σειρές διάφορα αντικείμενα, όπως τρενάκια, αυτοκινητάκια, γράμματα και πόσο αυτό τον ηρεμεί.

Μετά από τη συζήτησή μας, η οποία τολμώ να πω πήγε πολύ καλά, τον ρώτησα: ''Ποια είναι η γνώμη σου για όλα αυτά;''

Και η απάντησή του ήταν απλά... εκπληκτική. ''Μου φαίνονται τέλεια όλα αυτά. Είμαι αυτιστικός δηλαδή;'' και του είπα ''Όχι, είσαι ο Jack που τυχαίνει να έχει αυτισμό.'' 

Μου χαμογέλασε πλατιά, με αγκάλιασε και έφυγε.

Ήθελα να το μοιραστώ μαζί σας γιατί εστιάσαμε στην θετική πλευρά του θέματος και μπορεί να το αναφέρει στο σχολείο. Παρόλο που ξέρω πολύ καλά ότι υπάρχουν πολλές δυσκολίες, θα ήθελα να επικεντρώνεται στα θετικά. Και θα ήθελα, αν το συζητήσει με την υπόλοιπη τάξη, να τον στηρίξετε.

Αυτό το email το μοιράστηκα μαζί σας με την ελπίδα να γίνουν περισσότερες συζητήσεις γύρω από τον αυτισμό και άλλες ειδικές ανάγκες. Όπως είπα και στον Jack, είμαστε όλοι τόσο διαφορετικοί με πολλούς τρόπους. Αυτές οι διαφορές μας κάνουν μοναδικά υπέροχους και αξίζει να γιορτάζονται, να συζητιούνται, να κατανοούνται και να γίνονται περισσότερο αποδεκτές.

Όχι μόνο μέσα σε μια τάξη, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο!

v