Πρόκειται για παραμύθι, θεατρικό έργο, ποίημα ή μυθιστόρημα; Έργο θεατρικό; Ας δούμε τι έχει να μας πει η Ελένη Βλάχου:
Πώς προέκυψε η ιδέα για αυτήν την παράσταση; Πιστεύετε ότι όταν η υπόθεση του έργου ξεφεύγει από τα συνηθισμένα έχει περισσότερη απήχηση στο παιδικό κοινό;
Έψαχνα ένα έργο της ίδιας περιόδου με τον «Έμπορο της Βενετίας» του Σαίξπηρ που μόλις είχα ολοκληρώσει, σε επίπεδο διασκευής και σκηνοθεσίας. Ένα έργο επίσης που να έχει μια αντίστοιχη πρόκληση για τα παιδιά είτε λόγω θεματολογίας είτε λόγω γλώσσας. Ο «Ερωτόκριτος» ήταν για μένα η τέλεια επιλογή. Σε σχέση τώρα με την απήχηση ενός έργου, θεωρώ ότι απήχηση στο παιδικό κοινό έχει οτιδήποτε προκαλεί την φαντασία και το μυαλό των παιδιών να αναμετρηθούν με κάτι που δεν έχουν αναμετρηθεί ως τώρα. Μιλώ για “προκλήσεις” που είναι φανταχτερές στην ουσία τους όχι απαραίτητα στην όψη.
Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να περάσετε στα παιδιά;
Ο «Ερωτόκριτος» δεν είναι μια απλή ιστορίας αγάπης. Είναι μια ιστορία πολέμου και αγάπης. Μιλά για τη ζωή που κάνει κύκλους. Όμορφα και άσχημα πράγματα διαδέχονται το ένα το άλλο όμως όταν παλεύουμε για έναν υψηλό στόχο, παρά τις δυσκολίες, καταφέρνουμε να μετακινήσουμε βουνά. «…γι’ αυτό όποιος είναι “φρόνιμος”, δεν θα χαθεί στα πάθη, γιατί τριαντάφυλλο όμορφο γεννιέται μες στο αγκάθι…» Δεν υπάρχουν εκλεκτοί, ο καθένας μας είναι άξιος να αγαπηθεί και να αγαπήσει, ο καθένας μας είναι ικανός να αλλάξει τον κόσμο ολόκληρο!
Πέρα από τον παιδικό χαρακτήρα του έργου, πιστεύετε ότι έχει να περάσει μηνύματα και στους γονείς;
Θα έλεγα πως ένα βασικό χαρακτηριστικό του έργου, είναι πως δεν έχει παιδικό χαρακτήρα. Με αυτό το δεδομένο ναι, έχει να περάσει μηνύματα σε όλες τις ηλικίες. Σχεδόν σε κανένα σημείο της διαδικασίας της προετοιμασίας μας δεν σκεφτήκαμε πως έχουμε να ετοιμάσουμε κάτι παιδικό, με την έννοια του απλουστευμένου, του απλοϊκού, του φαντασμαγορικού κτλ. Εμείς απλώς στοχεύαμε να φτιάξουμε έτσι την αφήγηση της ιστορίας μας ώστε να μπορέσουν και να θέλουν να μας ακούσουν όλοι.
Πώς καταφέρνει ένας σκηνοθέτης να μείνει πιστός σε μια τόσο κλασική ιστορία προσδίδοντάς την όμως με μια σημερινή ματιά;
Μελετώντας νομίζω καλά την εποχή της ιστορίας και αντιμετωπίζοντας αρχικά με σεβασμό όλα της τα συστατικά. Βρίσκοντας λόγους να τα θαυμάσει. Και μετά αρχίζει το ωραίο, δημιουργικό κομμάτι. Αν ήθελα να φορέσω μια τέτοια φορεσιά σήμερα πώς θα την φορούσα; Αν ήθελα σήμερα να μιλήσω αυτήν την γλώσσα τι θα μετακινούσα; Πώς θα τραγουδούσα σήμερα αυτά τα τραγούδια; Δίνεται έτσι στον μικρό θεατή η ευκαιρία να έρθει σε επαφή με το “τότε”, αλλά με μια σύγχρονη ματιά.
Με ποια άλλα έργα πιστεύετε ότι πρέπει να έρθουν σε επαφή τα σημερινά παιδιά;
Θα απαντήσω πιο γενικά. Τα παιδιά είναι ανάγκη να έρχονται σε επαφή με το θέατρο όσο πιο συχνά γίνεται. Κάποιο κείμενο απλώς θα τα διασκεδάσει, κάποιο άλλο θα τα συγκινήσει, θα τα ωριμάσει. Φυσικά και είναι χρήσιμο οι γονείς και οι δάσκαλοι να ψάχνουν καλά πριν εκθέσουν τα παιδιά σε κάποιο θέαμα. Ωστόσο το θέατρο γενικά είναι μια ανεκτίμητη εμπειρία και τόσο κοντά στην πιο γνώριμη δραστηριότητα των παιδιών: το παιχνίδι.