4 συμβουλές της Μοντεσσόρι για ένα τέλειο καλοκαίρι με τα παιδιά

4 συμβουλές της Μοντεσσόρι για ένα τέλειο καλοκαίρι με τα παιδιά

Το καλοκαίρι για τα παιδιά σημαίνει πολύς ελεύθερος χρόνος και άπειρες δυνατότητες: η μέρα τους μεγαλώνει, οι υποχρεώσεις λιγοστεύουν και, γενικώς, μπορούν να κάνουν ό,τι επιθυμούν και να παίζουν με τις ώρες. Ως γονείς, είναι στο χέρι μας να μετατρέψουμε το καλοκαίρι τους σε ένα ευχάριστο, αλλά και εποικοδομητικό «ταξίδι» εξέλιξης και ωρίμανσης. Και ποιος είναι ο κατάλληλος άνθρωπος να μας συμβουλέψει γι’ αυτό, παρά η Μαρία Μοντεσσόρι, η αείμνηστη επιστήμονας που άφησε μια τεράστια παρακαταθήκη παιδαγωγικών μεθόδων και προσεγγίσεων. Ορίστε, λοιπόν, 4 ανεκτίμητες συμβουλές της για ένα ανταποδοτικό καλοκαίρι με τα παιδιά.

Αφήστε τα παιδιά να σας δείξουν το δρόμο 

Όποτε σας το επιτρέπουν οι συνθήκες, μην χάνετε την ευκαιρία να αφήσετε το παιδί ελεύθερο και να παρατηρήσετε ό,τι κάνει. Να σημειώσετε που επικεντρώνεται το ενδιαφέρον του, τι εξερευνεί περισσότερο, τι του αρέσει να κάνει πολλές φορές και συνεχόμενα. Επιτρέψτε του να επιλέξει εκείνο τα παιχνίδια ή τις δραστηριότητές του με βάση αυτό που αισθάνεται ή επιθυμεί εκείνη τη στιγμή και να εξερευνήσει τον κόσμο με όποιον τρόπο θέλει εκείνο. Όπως έλεγε και η Μαρία Μοντεσσόρι: 

«Ακολουθήστε τα παιδιά, θα σας δείξουν τι πρέπει να κάνετε και σε ποιους τομείς να ρίξετε το βάρος της ανάπτυξής τους. Ένα παιδί που επιμένει να ασχολείται με το ίδιο αντικείμενο δεν το κάνει συνειδητά, για “να μάθει κάτι”, αλλά ορμώμενο από μια εσωτερική ανάγκη που πρέπει να ικανοποιηθεί.» 

Βγείτε έξω στη φύση, όσο περισσότερο γίνεται

Το καλοκαίρι είναι η ιδανική εποχή για να βγείτε έξω απ’ το σπίτι και ν’ αφήσετε τη φύση να γίνει ο «δάσκαλος» των παιδιών. Στην ύπαιθρο, τα παιδιά ακονίζουν τις αισθήσεις και την αντίληψή τους, αλλά και ένα σωρό δεξιότητες, χάρη στα πολλάπλά ερεθίσματα που δέχονται. Κάντε μεγάλες βόλτες σε χώρους πρασίνου ή στην εξοχή (ακόμη και με κακό καιρό), μιλήστε με το παιδί για όσα κεντρίζουν το ενδιαφέρον του και φτιάξτε μια γωνιά με φυτά στο μπαλκόνι μαζί με το παιδί, ώστε να κατανοήσει ακόμη πιο βαθιά το πως λειτουργεί η φύση γύρω μας. Όπως έλεγε και η Μαρία Μοντεσσόρι: 

«Πρέπει να μεριμνούμε ώστε τα παιδιά να έρχονται σε επαφή με τη φύση, να κατανοήσουν τους νόμους, την αρμονία και την ομορφιά της… έτσι, θα κατανοήσουν και το μεγαλείο των επιτευγμάτων του ανθρώπινου πολιτισμού.» 

Ενθαρρύνετε τα παιδιά να κάνουν πρακτικά πράγματα

Στη ζωή είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζεις πως να κάνεις μια σειρά από πράγματα που χαρακτηρίζουμε «πρακτικά», απ’ το να δένεις τα κορδόνια σου και να πλένεις τα δόντια σου μέχρι να μαζεύεις το τραπέζι και να σφουγγαρίζεις. Οι πρακτικές γνώσεις δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να εξελιχθούν ποικιλοτρόπως και να νιώσουν αληθινά ανεξάρτητα. Αφήστε λοιπόν τα παιδιά να σας βοηθήσουν στις καθημερινές δουλειές στο σπίτι. Μπορεί να σας φαίνεται ασήμαντο, αλλά κρύβει πολλά οφέλη για τα παιδιά. Όπως έλεγε και η Μαρία Μοντεσσόρι: 

«Τα παιδιά μας έχουν την τάση να επιδιώκουν την ανεξαρτησία τους από νωρίς. Κάπως έτσι, κάποια παιδιά μαθαίνουν να γράφουν και να διαβάζουν πιο γρήγορα από άλλα ή μας εκπλήσσουν με την ταχύτατη πρόοδό τους σε πιο δύσκολα πράγματα όπως η αριθμητική. Όταν τα παιδιά μας ζητούν την ανεξαρτησία τους, είναι σαν να λένε: “βοήθησέ με να το κάνω χωρίς βοήθεια”.»

Κάντε το διάβασμα μέρος της καθημερινότητάς σας

Έχει παρατηρηθεί επανειλημμένως πως τα παιδιά που μεγαλώνουν σε περιβάλλοντα όπου η ανάγνωση και η λογοτεχνία έχουν κεντρική θέση τα πηγαίνουν καλύτερα στις ακαδημαϊκές τους υποχρεώσεις. Το διάβασμα, με λίγα λόγια, είναι μια συνήθεια που ενισχύει τις μαθησιακές δεξιότητες και βοηθά τα παιδιά στην ακαδημαϊκή τους πορεία. Βάλτε το, λοιπόν, στην καθημερινότητά σας, έστω και για λίγα λεπτά – ανάλογα με την ηλικία των παιδιών. Όπως έλεγε και η Μαρία Μοντεσσόρι: 

«Το μυστικό της επιτυχίας στην ακαδημαϊκή ζωή των παιδιών βρίσκεται στην αποτελεσματική καλλιέργεια της φαντασίας τους, αλλά και του ενδιαφέροντός τους για τον κόσμο. Και οι σπόροι γι’ αυτό, ενεργοποιούνται μόνο μέσα από τις τέχνες του λόγου και της εικόνας…»

v