Τηλεκπαίδευση: Πώς να μην έχει το παιδί μαθησιακά κενά μετά την καραντίνα

Τηλεκπαίδευση: Πώς να μην έχει το παιδί μαθησιακά κενά μετά την καραντίνα

Στις δύσκολες μέρες που διανύουμε, πέρα απ’ τον φόβο του ιού και το άγχος της επόμενης μέρας, είναι φυσιολογικό να μας απασχολεί και η μόρφωση των παιδιών μας – οι χαμένες σχολικές ώρες και η αναστάτωση της μαθησιακής ρουτίνας τους. Φυσικά, η τηλεκπαίδευση μπαίνει μέρα με τη μέρα στη ζωή μας και μπορεί να αποκαταστήσει σε έναν βαθμό την κανονικότητα φέρνοντας το σχολείο στα σπίτια μας. Αλλά δεν παύει να είναι κάτι νέο που απαιτεί χρόνο για να αποδώσει όπως το μάθημα στην τάξη.

Ειδικά για όσους έχουμε μικρότερα παιδιά, που βρίσκονται σε ηλικίες όπου μπαίνουν οι βάσεις για την μετέπειτα εκπαίδευσή τους, παραμένει ζωντανή η ανησυχία μήπως δημιουργηθούν μαθησιακά κενά που δεν θα καλύπτονται εύκολα αργότερα.

Ευτυχώς, υπάρχουν τρόποι να βοηθήσουμε και εμείς για να ελαχιστοποιήσουμε τις συνέπειες της πρωτόγνωρης αυτής κατάστασης στην πρόοδο των παιδιών:

Καθιερώνουμε μια καθημερινή ρουτίνα

Κακά τα ψέματα, ένας λόγος που τα παιδιά μας ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του σχολείου είναι επειδή είναι μέρος της καθημερινής τους ρουτίνας. Το πρωινό ξύπνημα, η διαδρομή για το σχολείο, η συνάντηση με τους συμμαθητές, η εναλλαγή μαθημάτων και διαλείμματος, αποτελούν μια γνώριμη διαδικασία την οποία τα παιδιά υιοθετούν επειδή την ξέρουν καλά. Έτσι, η μόνη καθημερινή «έκπληξη» είναι το ίδιο το μάθημα και μέρος της δουλειάς του δασκάλου είναι να προχωράει η μάθηση ομαλά μέρα με τη μέρα.

Με λίγα λόγια, είναι σημαντικό αυτές τις μέρες να επιβάλλουμε κι εμείς μια ρουτίνα στο σπίτι, η οποία έχει στο επίκεντρο το παιδί και την εκπαίδευσή του. Να φροντίζουμε να ξυπνάει νωρίς, να τρώει ένα καλό πρωινό και να είναι έτοιμο για τα μαθήματα εξ αποστάσεως ή την εκπαιδευτική τηλεόραση. Επίσης, να παίζουμε και λίγο μαζί του για να ξεχνιέται (το διάλειμμα είναι σημαντικό) και να διατηρούμε ένα ήρεμο περιβάλλον για το διάβασμά του, μετά.

Εφαρμόζουμε το «τετράδιο της απορίας» 

Ένας καλός τρόπος να παρακολουθούμε την καθημερινή πρόοδο του παιδιού και να παρεμβαίνουμε όπου μπορούμε, είναι το «τετράδιο της απορίας». Παίρνουμε ένα όμορφο, καινούργιο τετράδιο, το χωρίζουμε σε ενότητες που αντιστοιχούν στα μαθήματα που κάνει αυτές τις μέρες και ζητάμε απ’ το παιδί να γράφει τις απορίες του μετά από κάθε μάθημα, όπως θα τις εξέφραζε στον δάσκαλο ή σε έναν συμμαθητή του.

Κατόπιν, την ώρα του διαβάσματος, καθόμαστε μαζί με το παιδί και συζητάμε τις απορίες του για να λύσουμε όσες απ’ αυτές μπορούμε. Τις υπόλοιπες, τις συγκεντρώνουμε σ’ ένα χαρτί και προτρέπουμε το παιδί να ρωτήσει τον δάσκαλο στο επόμενο μάθημα.

Δίνουμε έμφαση στην επανάληψη και την ενίσχυση όσων μαθαίνουν

Πολύ σημαντικό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία, έχουν η τακτική επανάληψη όσων μαθαίνει το παιδί, αλλά και η ενίσχυση της υπάρχουσας γνώσης με επιπλέον ασκήσεις και βοηθήματα. Ένας πολύ απλός τρόπος να εξασφαλίσουμε απ’ το σπίτι ότι το παιδί θα εμβαθύνει ουσιαστικά σε όσα μαθαίνει και θα ακονίσει τις γνώσεις και τις δεξιότητές του, δημιουργώντας τις σωστές βάσεις για τη συνέχεια, είναι τα online μαθήματα μέσω εξειδικευμένων παρόχων, όπως είναι η πλατφόρμα alearning.gr

Εκεί, μπορούμε να βρούμε καλά οργανωμένο παιδαγωγικό υλικό, σχεδιασμένο και υλοποιημένο από εκπαιδευτικούς ειδικά για την ενίσχυση της μελέτης στο σπίτι, την εξάσκηση σε όσα διδάσκονται στο σχολείο, αλλά και για την υποστήριξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, που μας απασχολεί αυτές τις μέρες.



Και τον υπόλοιπο καιρό, όμως, η ενίσχυση της μάθησης μέσα από τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία είναι μια επιλογή που μπορεί να μας λύσει τα χέρια και να βοηθήσει σημαντικά την πρόοδο του παιδιού. Τα online μαθήματα μέσω μιας σύγχρονης ψηφιακής πλατφόρμας καλύπτουν μεγάλη γκάμα μαθησιακών αναγκών, ακόμη και αν προκύπτουν από μαθησιακές δυσκολίες. Είναι οικονομικά (προσιτά σε όλους), εύκολα προσβάσιμα από κάθε συσκευή κι σχεδιασμένα έτσι ώστε ο μαθητής να μαθαίνει μόνος του, χωρίς επίβλεψη. Ταυτόχρονα, είναι φιλικά προς τους γονείς, ώστε να ελέγχουν την αποτελεσματικότητά τους στο πι και φι.

Το μεγάλο πλεονέκτημα των online μαθημάτων, όμως, είναι η δυνατότητα που προσφέρει στους γονείς να έχουν μια πιο σαφή και εξειδικευμένη εικόνα του τι δυσκολεύει το παιδί σε κάθε αντικείμενο. Έτσι, μπορούν να απευθυνθούν ανά πάσα στιγμή στον δάσκαλο για να τον βοηθήσουν να εστιάσει στα σημεία όπου δείχνει να χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή, ώστε να μη δημιουργηθούν κενά στη μάθησή του.

Και για τους εκπαιδευτικούς, όμως, τα εξειδικευμένα online μαθήματα είναι, εν δυνάμει, ένα εξαιρετικό εργαλείο διδασκαλίας. Μιας και γνωρίζουν καλά το εκάστοτε αντικείμενο, μπορούν να πάρουν πολύτιμες ιδέες, τις οποίες θα ενσωματώσουν εποικοδομητικά στο μάθημά τους και θα ενισχύσουν σημαντικά την καθημερινή τους προσπάθεια να μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις τους στα παιδιά. 

v