1.Συνειδητοποιήστε πως υπάρχει πρόβλημα το οποίο δεν θα λυθεί μόνο του
Το πρώτο βήμα είναι να συνειδητοποιήσουμε πως υπάρχει όντως κάποιο πρόβλημα με το σχολείο και πως η συμπεριφορά τους δεν είναι απλά ένα παιδικό πείσμα που θα περάσει γρήγορα. Από τη στιγμή που θα παραδεχτούμε πως συμβαίνει κάτι παραπάνω από την καθιερωμένη άρνηση, είμαστε πιο κοντά στο να εντοπίσουμε το πρόβλημα και άρα να το λύσουμε.
2.Εντοπίστε το πρόβλημα
Κάθε ηλικία έχει τα δικά της προβλήματα. Πριν βγάλετε αυθαίρετα συμπεράσματα, λοιπόν, εξετάστε όλα τα πιθανά ενδεχόμενα και σταθείτε δίπλα στο παιδί σας με νηφαλιότητα και ψυχραιμία. Το πρώτο βήμα έχει ήδη γίνει, οπότε όλα θα πάρουν το δρόμο τους σύντομα.
Παιδιά προσχολικής ηλικία
Στις μικρότερες ηλικίες, είναι πιο συνηθισμένο το ενδεχόμενο να συναντήσετε αντιστάσεις στην επιστροφή του παιδιού στο σχολείο. Οι πιο πιθανοί λόγοι είναι είτε ο φόβος αποχωρισμού, είτε κάτι που έχει συμβεί στο σπίτι και έχει επηρεάσει την ψυχολογία του παιδιού μας.
Το άγχος αποχωρισμού
Ο πιο συχνός λόγος που τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δεν θέλουν να επιστρέψουν στο σχολείο, είναι ο φόβος του αποχωρισμού. Έπειτα από δύο εβδομάδες κοντά σας, νιώθουν ανασφάλεια να σας αποχωριστούν και η αντίδρασή τους ενδέχεται να είναι κάτι παραπάνω από έντονη. Μία κατάσταση που έχετε, σίγουρα, βιώσει και στο παρελθόν και που δεν χρειάζεται να σας τρομάζει. Μιλήστε του για τα οφέλη του σχολείου, υπενθυμίστε του τους φίλους και τη δασκάλα του και συνοδεύστε το κάθε πρωί στο σχολείο. Εάν χρειαστεί, μιλήστε με τη δασκάλα του και μείνετε μαζί του για λίγα λεπτά μέσα στην σχολική αίθουσα μέχρι να ξαναβρεί τον ρυθμό του. Δείτε εδώ μερικές ακόμα συμβουλές για να βοηθήσετε το παιδί σας.
Κάτι έκτακτο που συνέβη στο οικογενειακό του περιβάλλον
Τα μικρότερα παιδιά, είναι δύσκολο να διαχειριστούν καταστάσεις που τα δυσκολεύουν ή που τους είναι άγνωστες. Έχουν την τάση να διογκώνουν τις καταστάσεις και νιώθουν απροστάτευτα κάθε φορά που η ρουτίνα τους και η ασφάλειά τους κλονίζεται. Εάν, λοιπόν, φέρουν ισχυρές αντιστάσεις, εξετάστε το ενδεχόμενο μήπως κάτι ασυνήθιστο ή έκτακτο που συνέβη εντός του περιβάλλοντός τους, τα έχει επηρεάσει περισσότερο απ’ όσο υποθέτατε. Μιλήστε μαζί τους και φροντίστε να επαναφέρετε το ασφαλές περιβάλλον μέσα στο οποίο μπορούν να λειτουργήσουν ομαλά.
Παιδιά δημοτικού σχολείου
Σε αυτή την ηλικία, τα προβλήματα ίσως είναι λίγο πιο σύνθετα και δεν σχετίζονται απαραίτητα με εσάς. Τα παιδιά έχουν ήδη μπει στο δρόμο της κοινωνικοποίησης και της αυτονομίας, οπότε οι αντιστάσεις τους ενδέχεται να προέρχονται από αστάθμητους παράγοντες που σχετίζονται με το σχολικό τους περιβάλλον.
Δεν έχει κοινωνικοποιηθεί
Ο συνηθέστερος λόγος που τα παιδιά αρνούνται να επιστρέψουν στο σχολείο είναι η μη ομαλή τους κοινωνικοποίηση. Έχουν ήδη ζοριστεί αρκετά τους πρώτους μήνες της σχολικής χρονιάς, και το ενδεχόμενο να επιστρέψουν σε ένα περιβάλλον το οποίο θεωρούν «εχθρικό», δεν είναι η πιο δελεαστική πρόταση. Σε αυτή την περίπτωση, καλό θα ήταν να τα βοηθήσετε να ενταχθούν στο σχολικό πλαίσιο και να κάνουν φίλους.
Έχει τσακωθεί με κάποιον φίλο του
Ένας λόγος που δύσκολα περνάει από το μυαλό μας ως πιθανό αίτιο της άρνησής του να επιστρέψει στο σχολείο, είναι κάποιος καβγάς που προηγήθηκε πριν τις γιορτές. Ίσως τσακώθηκε με κάποιον φίλο του ή δέχτηκε επίπληξη από τη δασκάλα του, μία κατάσταση που δεν λύθηκε την επόμενη μέρα όπως συνήθως. Η μεσολάβηση των χριστουγεννιάτικων διακοπών ενδέχεται να έχει διογκώσει το πρόβλημα στο κεφαλάκι του και η επιστροφή του στο σχολείο σημαίνει πως ήρθε η ώρα να το αντιμετωπίσει. Συζητήστε μαζί του, επιβεβαιώστε του πως εσείς θα είστε έτσι κι αλλιώς κοντά του και ενθαρρύνετέ το να σταθεί μπροστά στο πρόβλημα και να το λύσει. Τέτοιου είδους καταστάσεις βοηθάνε τα παιδιά να γίνουν ώριμα, ανεξάρτητα και με αυτοπεποίθηση.
Δεν του αρέσουν τα μαθήματα
Είναι πολύ συχνό φαινόμενο τα παιδιά να αντιπαθούν την ώρα των μαθημάτων. Είτε τους φαίνονται εξαιρετικά εύκολα και βαριούνται, είτε τα δυσκολεύουν και δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις, καλό είναι να επικοινωνήσετε με τη δασκάλα του και με απόλυτη συνεργασία να βοηθήσετε το παιδί σας να διαβάζει δημιουργικά και στοχευμένα.
Γυμνάσιο – Λύκειο
Εάν το παιδί μεγαλύτερων ηλικιών αντιμετωπίζουν το σχολείο σαν τον χειρότερό τους εφιάλτη, τότε τα πράγματα ενδέχεται να είναι πιο σοβαρά. Εξετάστε το ενδεχόμενο του bullying και αφού επιβεβαιώσετε πως δεν συμβαίνει τίποτα τέτοιο, συζητήστε μαζί του όσο πιο ήρεμα μπορείτε. Ίσως, απλά, να νιώθει εξαντλημένο από το βαρύ του πρόγραμμα και η άρνησή του να είναι δικαιολογημένη. Μιλήστε με τους καθηγητές του και προσπαθήστε να ελαφρύνετε το πρόγραμμά του.
3. Προσπαθήστε να βρείτε λύση
Όποιο κι αν είναι το πρόβλημα που έχετε εντοπίσει, το σημαντικό είναι να μιλήσετε διεξοδικά με το παιδί και να το κάνετε να νιώσει πως είστε δίπλα του σε κάθε περίπτωση. Η συναισθηματική ασφάλεια του οικογενειακού περιβάλλοντος είναι το Α και το Ω για όλα τα παιδιά. Μέσα στο ασφαλές πλαίσιο που θα του παρέχετε, θα νιώσει σίγουρο για τον εαυτό του και θα αντιμετωπίσει, πάντα με την βοήθειά σας, ό,τι κι αν του συμβαίνει. Εάν η κατάσταση είναι πραγματικά δύσκολη, μη διστάσετε να προχωρήσετε σε πιο ουσιαστικές αλλαγές όπως να απευθυνθείτε στη διεύθυνση του σχολείου ή ακόμα και να αλλάξετε σχολικό περιβάλλον.