«Είναι πολύ έξυπνος, αλλά δεν διαβάζει»: Πώς να το χειριστείτε

«Είναι πολύ έξυπνος, αλλά δεν διαβάζει»: Πώς να το χειριστείτε

Υπάρχει άραγε κλασικότερη φράση απ’ το «Είναι πολύ έξυπνος, αλλά δεν διαβάζει!» στις σχολικές αίθουσες την περίοδο των βαθμών; Το παιδί σας μπορεί να είναι τετραπέρατο, φιλομαθές και με αξιοζήλευτη αντίληψη και σπιρτάδα. Ωστόσο οι καθηγητές του το λένε καθαρά: δεν διαβάζει αρκετά. Ας δούμε τι μπορεί να φταίει, αλλά και τι μπορούμε να κάνουμε για να ξυπνήσουμε τον μελετηρό μαθητή που κοιμάται κάπου μέσα του.

Εξωγενείς παράγοντες που του αποσπούν την προσοχή

Το παιδί σας δεν διαβάζει μεν όσο θα έπρεπε, αλλά ίσως δεν φέρει όλη την ευθύνη: το διάβασμα προϋποθέτει συνθήκες συγκέντρωσης. Η πολυπόθητη συγκέντρωση μπορεί να διαταραχτεί με πολλούς τρόπους. Από μικρότερα αδέλφια που παίζουν, δικές σας θορυβώδεις παρέες ή συνήθειες, επισκέψεις συγγενών, δυνατή μουσική και εν γένει, ενδιαφέρουσες ομαδικές δραστηριότητες που υποδεικνύουν στο παιδί ότι η ζωή είναι ωραιότερη όταν δεν διαβάζεις.

Περιορίστε τους αποσταθεροποιητικούς παράγοντες. Προσπαθήστε να εξασφαλίσετε συνθήκες ησυχίας και ηρεμίας στο σπίτι όταν τα παιδιά διαβάζουν. Δεν χρειάζεται να επιβάλλετε ένα καθεστώς απόλυτης σιωπής και να γίνετε δυσάρεστοι στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Απλά σιγουρευτείτε ότι, τουλάχιστον στον χώρο του παιδιού, επικρατεί η απαραίτητη ησυχία και κρατήστε όσο μπορείτε μακριά του τους πειρασμούς.

Μυήστε τον στο «άλλο» διάβασμα

Ένας από τους λόγους που τα παιδιά βαριούνται να διαβάσουν, είναι -εκτός του τρόπου που είναι γραμμένα τα σχολικά βιβλία- η έλλειψη εξοικείωσής τους με το διάβασμα εν γένει. Ένα «διαβαστερό» παιδί διαβάζει ευκολότερα το οτιδήποτε σε σύγκριση με ένα παιδί που τα βιβλία του φέρνουν αναγούλα. 

Μπορείτε εδώ και εδώ να δείτε μερικά βιβλιαράκια που θα μυήσουν το παιδί στον κόσμο της βιβλιοφιλίας. 

Φόρτος (εξωσχολικής) εργασίας

Θα έλεγε κανείς ότι οι νέοι γονείς προσπαθούν να εφεύρουν νέα χόμπι για τα παιδιά τους. Αυτή η τάση έχει ως αποτέλεσμα να περιορίζεται εξαιρετικά ο ελεύθερος χρόνος των παιδιών. Κανείς δεν θέλει να δουλεύει συνέχεια, κι έτσι, ο χρόνος μελέτης για το σχολείο εύκολα μετατρέπεται σε χρόνο ξεκούρασης. Ταυτόχρονα, το μεγάλο εύρος εξωσχολικών δραστηριοτήτων, ίσως μειώνει το ενδιαφέρον του παιδιού για το σχολείο και το διάβασμα - το σκάκι, το μπαλέτο και το κολυμβητήριο είναι εκατό φορές πιο διασκεδαστικά από την εξάσκηση στον πολλαπλασιασμό.

Σε περίπτωση που έχετε υπερ-φορτώσει το πρόγραμμα των παιδιών με κάθε είδους δραστηριότητες, μία είναι η λύση. Απαλλάξτε το από τα περιττά βάρη. Φροντίστε να οργανώσετε το εβδομαδιαίο πρόγραμμα έτσι, ώστε να μένει αρκετός χρόνος στο παιδί για διάβασμα και ξεκούραση. Η καριέρα στη συγχρονισμένη κολύμβηση μπορεί να περιμένει. 

Εξαλείψτε τις πιθανότητες μαθησιακών δυσκολιών

Ίσως η αγανάκτησή σας να είναι αδικαιολόγητη. Πριν προσπαθήσετε να εφαρμόσετε μια αυστηρότερη τακτική κόντρα στην τεμπελιά του παιδιού, σιγουρευτείτε ότι δεν πρόκειται για τεμπελιά, αλλά για κάποιου τύπου δυσλειτουργία. Μιλήστε με τους καθηγητές ή τους δασκάλους του για να διευκρινίσετε αν η άρνηση του παιδιού να διαβάσει προκύπτει από Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), δυσλεξία ή κάποιο άλλο μαθησιακό πρόβλημα που χρίζει αντιμετώπισης από ειδικούς.

Δείτε εδώ πώς θα καταλάβετε αν το παιδί έχει ΔΕΠΥ ή είναι απλώς ζωηρό κι εδώ τα συμπτώματα αλλά και τη θεραπεία σύμφωνα με την Παιδονευρολόγο.

Ενθαρρύνετε τα συχνά διαλείμματα

Κανένα παιδί δεν μπορεί να μείνει συγκεντρωμένο για περισσότερη από μία ώρα. Αλλά ακόμη κι αν το παιδί σας είναι μια υπερμηχανή διαβάσματος, δεν υπάρχει κανένας λόγος να εξαντλήσει τις αντοχές του. Τα συχνά και σύντομα διαλείμματα, αυξάνουν τον βαθμό συγκέντρωσης του παιδιού και βελτιώνουν τη διάθεσή του. Ακολουθήστε το πρότυπο των σχολείων: ένα δεκάλεπτο διάλειμμα ανά 50 λεπτά διαβάσματος, είναι ιδανικό.

Δώστε του κίνητρα

Ίσως η δυσκολότερη δουλειά που πρέπει να κάνει ένας γονιός, κι ένας εκπαιδευτικός αντίστοιχα, είναι να δώσει την απάντηση στο «γιατί να διαβάσω για το σχολείο; (αφού δε μ’ αρέσει/βαριέμαι/δε μου χρησιμεύουν πουθενά όλα αυτά)». Τα παιδιά συχνά στερούνται κινήτρων και είναι λογικό, αφού δεν αντιλαμβάνονται πού μπορεί να τους φανεί χρήσιμη η επίπονη διαδικασία του (σοβαρού) διαβάσματος. Εξηγήστε του ότι η γνώση είναι δύναμη. Μιλήστε του για όλα τα σημαντικά που μπορεί να του μάθει το σχολείο –από το γιατί γίνονται πόλεμοι, μέχρι το πώς γίνονται τα παιδιά.

v